Rotary Sverige

Jazzfest på Nalen 25 januari

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2016 15:53 CET

15-årsjubileum för Jazzfest på Nalen.Jazzfesten den 25 januari på Nalen närmar sig! Över 400 sålda biljetter. Kom o dela en helkväll med flera orkestrar och högt i tak. Biljettpris endast 300:-, hela behållningen går till projektet Lugna gatan i Husby. Beställ biljetter på jazzfest.rotary@gmail.com och läs mer om kvällen på www.rotary.se/stockholm-vasterled som arrangerar jazzfesten.

Tove Sylten's photo.

Orkestrar & Grupper

Denna kväll skulle inte kunna genomföras utan de fantastiska orkestrar och grupper som levererar underhållning i toppklass och samtidigt donerar sitt gage till projektet:

Bara Damer & Co.

är ett riktigt Storband där spelglädjen är på topp. Bandet med en sprakande glittrig blåssektion och ett coolt stadigt comp bjuder på ett härligt svängigt ös. I vår breda repertoar från gracila 20-talsjazziga toner till maffigt storbandssound finns favoriter för alla. Med sångerskorfrån alla sektioner händer det alltid något nytt. Låt oss sätta guldkant på tillvaron, festen, företagsevenemanget eller invigningen, boka oss via www.baradamerco.com

BasKlas & His Ten Doctors of Syncopation

Orkestern bildades 1986 av musikanter med bakgrund i olika studentorkestrar från Sveriges olika universitet. De entusiastiska musikanterna strävar efter att återskapa soundet från de ursprungliga storbanden från 1920­talet kombinerat med ”glimten i ögat”­arvet från studentmusiken. Bandet fokuserar på det som kallas ”Machine Gun Jazz”, heta stomplåtar som framfördes av orkestrar såsom Fletcher Henderson, Duke Ellington, Don Redman och Cab Calloway.

Vidare info & kontakt: http://www.basklas.org, basklas.eriksson@gmail.com

Henry Larsson & His Stampeding Buffalos

Henry Larsson, sannolikt ventiltrombonist, bildade denna orkester troligen redan 1924 eller 1925 då de första influenserna från USA kom till Sverige. En av föregångarna i denna musikgenre varen orkester under ledning av Fletcher Henderson, av vissa ansedd som storbandsmusikens fader. Henry Larsson tog efter detta koncept, och hans orkester var verksamen bit in på 1930­talet, varefter den försvann ur rampljuset och tyvärr glömdes bort. Ungdomar verksamma i Uppsala Musikskola har genom enträget forskningsarbete och letande i gamla arkiv nu lyckats att återskapa det Henry Larsson skapade på 1920­talet, i form av ‘Henry Larsson & his Stampeding Buffalos’.

Vidare info & kontakt: http://www.uppsalamusicweb.se/henrylarsson

Jelly Babies Jazz Band

Orkestern med mottot : ”Happy jazz makes happy people”. Jelly Babies spelar swing och klassisk jazz och har många av låtarna från 20­ och 30­talet på sin repertoar .Vi har inte låst in oss i den gamla dixiestilen utan har med flera melodier från “The Big American Songbook” på vår låtlista. Orkestern grundades år 2000 och vi har deltagit i flera festivaler, jazzklubbar, företagsevent och privata fester. Bandet har sedan 2008 årligen gjort en konsertturné till England. Bandet harockså en egen “fun club” man kan bli medlem i och få informationer om när bandet spelar och mycket annat genom att skriva till hans.nyman@home.se. Läs också om bandet på hemsidan www. aquamusica.net där också en länk till Youtube finns från en av våra konserter.

Rolf Ekelund (trp), Kaj Sifvert (trb), Hasse sporre (kl), Ulf Dreber (ssx), Pelle Larsson (pi), Claes Grönberg (bjo), Hans Nyman (sbs), Hasse Carlsson (bat), Per­Arne Lindholm (voc). För bokning ring: Hans Nyman, Tel: 08­96 35 90, Mob: 0730­49 81 22, e­Mail: hans.nyman@home.se

Shout’n Feel It

En showdans grupp med afro­amerikanska danser från eran runt 1920­talet till 1940­talet. Danser som Charleston och Big Apple, liksom autentisk jazz, är några av favoriterna, inte att förglömma den Lindy Hop (Jitterbug) med sin akrobatik och galna rörelser.

Kontakt: +46 709 860 995, info@shoutnfeelit.com. Web: shoutnfeelit.com

Stockholms Jazzorkester

Här får du höra swingmusik i originalarrangemang från storbanden guldålder, dvs sånt som förstörde ungdomen från 1930 till 40­talets mitt. Husgudarna som i kväll återuppstår är Basie, Miller, Ellington, Goodman och Shaw åtföljda av gudabenådade vokalissor i full frihet. SJO har nyligen firat 31 år som uppskattad leverantör av ytterst levande underhållning i såväl slott som kåta. Ett knasterfritt trattgrammofonsurrogat med huvudstadens egen orkester.

Kontakt: www.sjo.nu

Swing That Music

Stenhårt autentisk sväng från swingjazzens amerikanska glansdagar på 30 och 40­talet. Trio­sång från den egna ”Andrew­sisters” gruppen. Häng med till 1930 talets Harlem och upplev musik och show från Swing­eran. Benny Goodman, Count Basie, Duke Ellington, Artie Shaw och Cab Calloway är också med förstås.

Kontakt: www.swingthatmusic.se

Rotary är en global humanitär organisation med mer än 1,2 miljoner medlemmar i 34.000 rotaryklubbar i över 200 länder. Rotarys medlemmar är män och kvinnor som representerar näringsliv, yrkesliv och samhälle med ett gemensamt åtagande att göra världen till en bättre plats genom humanitärt service.