Kungliga Musikaliska Akademien

Jazzpianotalang får årets Alice Babs-stipendium

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2013 08:00 CEST

Pianisten Naoko Sakata har tilldelats 2013 års Alice Babs-stipendium på 50 000 kronor. Stipendiet, som delas ut för tionde gången, överlämnades vid en konsert på Stockholms Konserthus fredag den 12 april.

”Naoko Sakata har på kort tid etablerat sig som en av de mest fängslande unga improvisatörerna på den svenska jazzscenen. Hon utforskar med sitt dynamiska, äventyrliga och briljanta pianospel sitt tonspråks gränser, och tycks ständigt vidga dessa utan att åsidosätta musikens poetiska kvaliteter.”

Pianisten Naoko Sakata kommer ursprungligen från Japan men flyttade 2008 till Göteborg där hon är utbildad vid Högskolan för scen och musik. Året efter bildade Naoko Sakata sin trio som har givit ut två CD-skivor. Hon verkar som frilansade musiker med fokus på jazz och improvisationsmusik och har turnerat i Europa och Japan, främst med den egna trion och har fått berättigad uppmärksamhet internationellt och har också vunnit priser för sitt spel.

Stiftelsen Alice Babs Jazzstipendium förvaltas av Kungl. Musikaliska akademien. Stiftare är Rikskonserter, Svensk Jazz, Stiftelsen Carpe Vitam, Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, Musikhögskolan Ingesund, Mer Jazz i Sverige och Musik i Syd. I prisnämnden sitter också en representant för familjen Sjöblom. Stiftelsen stöds av Duke Ellington Society of Sweden.

Tidigare pristagare: Karin Hammar, Torbjörn Zetterberg, Jon Fält, Jonas Kullhammar, Klas Lindquist, Kristin Amparo, Erik Söderlind, Erik Lindeborg och Filip Jers.

För mer information kontakta: Bengt Strokirk 0705 97 16 34,

bengt@hammar-strokirk.se

Kungl. Musikaliska Akademien stiftades 1771. Idag är Akademien en fristående institution som förenar tradition med ett aktiv engagemang i dagens musikliv. Den har till uppgift att främja tonkonsten och musiklivet, främst inom utbildning, musikvetenskap och konstnärligt utvecklingsarbete. Akademien är också engagerad i den kulturpolitiska debatten.