Volvokoncernen

JCB och Volvo CE i principöverenskommelse om kompakta skid steers och bandgående lastare

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 15:37 CET

Volvo Construction Equipment och det brittiska anläggningsmaskinsföretaget JCB, har ingått en principöverenskommelse om gemensam utveckling och tillverkning av kompakta skid steers och kompakta bandgående lastare. Maskinerna skall distribueras under respektive varumärke och genom respektive bolags återförsäljarnätverk.

Volvo CE räknar med att de första maskinerna med Volvos varumärke skall produceras i JCB:s anläggning i Savannah, Georgia, mot slutet av 2010.

”Volvo CE:s kunder kommer att kunna dra nytta av ett bredare produktutbud med den höga nivå av säkerhet och funktionalitet som de förväntar sig”, säger Olof Persson, vd för Volvo Construction Equipment.

2010-02-01

Klas Magnusson
Senior Vice President, Corporate Communications & Investor Relations
Volvo Construction Equipment
Tel: int +32 475 576214
Email: klas.magnusson@volvo.com

Bill Law
Director, External Communications
Volvo Construction Equipment
Tel: int + 32 478 92 43 26
Email: bill.law@volvo.com

För videomaterial av Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.

Volvo Construction Equipment är en av världens största tillverkare av anläggningsmaskiner. Produktutbudet består bla av hjullastare, grävmaskiner, ramstyrda dumprar och väghyvlar. Volvo Construction Equipment erbjuder även lösningar för finansiering och leasing samt service. Volvo Construction Equipment ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster.