JCDecaux Sverige

JCDecaux gratulerar ClearChannel till reklamsäljavtalet för SL:s väderskydd i Stockholms län

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2010 22:03 CEST

SL har beslutat att från och med första januari ge ClearChannel ett 3-årigt hyresavtal för ensamrätt att sälja reklamytor på SL:s ca. 1,400 äldre väderskydd i Stockholms län. ClearChannel måste för att få detta avtal betala en hyra på minst 65 miljoner per år till SL

”Vi gratulerar ClearChannel till detta hyresavtal. Motsvarande belopp kommer vi istället använda för att ytterligare höja kvalitén och utveckla våra egna 2,500 centralt placerade reklamytor i Stockholms län under de kommande åren” säger JCDecauxs vd Magnus Heljeberg

”Vår hållning har inget att göra med - surt sa räven-, vi accepterade inte SL:s förutsättningar i upphandlingen som inte alls stämmer med JCDecauxs kvalitetskrav på underhåll, miljöhänsyn och fungerande belysning för reklamytorna”, enligt Magnus Heljeberg

JCDecaux’s affärsmodell bygger på omfattande investeringar i centralt placerade gatumöbler med högsta kvalitet och vacker design. Våra reklamytor ska sitta i väl underhållna väderskydd, innerbelysta reklamtavlor och pelare.

JCDecaux bedömer att efterfrågan och utvecklingen inom utomhusreklam i framtiden kommer att prioritera kvalitet. Företaget har därför installerat nya premium ytor i Stockholms stad, Sollentuna och Sundbyberg och kommer att under 2011 kunna erbjuda sina kunder över 2,500 innerbelysta reklamytor på de bästa platserna i Stockholms län.

Under kommande år avsätter JCDecaux betydande belopp för att utveckla sina premium placeringar för innerbelysta eurosize och storformat samt centralt placerade digitala eurosize nätverk.” Detta har vi råd med eftersom vi nu slipper SLs krav på skyhöga hyror” säger Magnus Heljeberg.

Magnus Heljeberg, VD tel. 08 – 474 83 00

Johan Birath, Försäljningschef, tel 08-474 83 00