Division By Zero

jDome kan bli en del i körskoleprovet

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 14:14 CEST

Företaget Division By Zero, som ligger bakom skärmen jDome, som flyttar användaren in i 3D-världen, står i centrum för ett ettårsprojekt som bl a ska utröna om jDome-tekniken kan användas i körskoleundervisning och vid förarprov. Bakom projektet ligger Transport Business Booster (TBB), vars syfte är att kommersialisera idéer inom transportsektorn. Andra områden som ska testas med jDome-simulering är mörkerkörning och vinterväglag på sommaren. Ett testlabb för ändamålet kommer också att sättas upp. Division By Zero och TBB letar nu lämpliga samarbetspartners och de som redan kontaktats ser det som ett prestigeprojekt och kan bidra både kompetens- och resursmässigt.

"Med jDome-tekniken blir plötsligt ganska avancerad simulering tillgänglig till en överkomlig kostnad för t ex körskolor, det var därför vi intresserade oss i jDome-tekniken", säger Karin Ringsby, projektledare för Transport Business Booster.

"Jag har ju alltid vetat att jDome-tekniken kan användas för simulering, eller Serious Gaming, som det populärt heter, och det är otroligt roligt och spännande att få vara med i ett sådant här projekt med ett koncept man själv har skapat", säger John Nilsson, upphovsman till jDome.

Om Transport Business Booster:

Transport Business Booster (TBB) är en virtuell innovationsprocess för att utveckla produkter och tjänster med kommersiell potential inom transportsektorn. Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket, Innovationsbron och Stiftelsen Teknikdalen. I nätverket ingår bl a offentliga aktörer, näringslivet, högskolor och forskare.

www.transportbusiness.se

Kontakt:

Karin Ringsby, projektledare
E-post: karin.ringsby@teknikdalen.se

Stiftelsen Teknikdalen

Om Division By Zero:

Division By Zero utvecklar och säljer den immersiva skärmen jDome, som flyttar användaren in i den 3D-värld som visas på skärmen. jDome-konceptet använder standardprodukter. Allt som behövs är en dator, en hemmabioprojektor och standardmjukvara och en jDome-skärm för att det ska kännas som man är inne i simuleringen. jDome-skärmen är dessutom lätt att fälla upp och fälla ihop och är portabel.

En video som visar jDome i en körsituation:

En video om jDome som visar den hopfällbara skärmen och är fokuserad på spel:

Bilder på jDome i en körsituation: http://presskit.jdome.com

Kontaktuppgifter:
John Nilsson, VD