Division By Zero

jDome ska sätta Sverige på kartan

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 16:31 CET

Sverige tillhör världseliten inom innovation. Som ett led i att stärka kunskapen om denna position genomför Svenska institutet (SI) med start i höst en internationell innovationssatsning. Inom ramen för denna tar SI fram en utställning som ska visa Sveriges 20 hetaste innovationer inom informations- och kommunikationsteknologi, Life Science, miljöteknik samt spel- och nöjesindustrin.

Via en omfattande urvalsprocess har jDome som en av 20 av Sveriges, just nu, mest intressanta innovationer valts ut bland unga tillväxtföretag. Tillsammans med ett antal forskningsinnovationer som ger en inblick i framtiden visar de hur svensk innovationsanda skapar förutsättningar för internationell konkurrenskraft.

Utställningen premiärvisas i Silicon Valley i USA i höst och ska sedan turnera runt om i världen i nära samarbete med berörda svenska ambassader och lokala samarbetsparter. Ett omfattande program anpassat till respektive stad och land kopplas till utställningen.

”Det är naturligtvis oerhört hedrande att vi får denna uppskattning och äran att representera Sverige i detta sammanhang. Det är inte länge sedan jag stod i källaren hemma och konstruerade och testade olika varianter. Nu har vi en plats bland Sveriges främsta och bästa innovationer”,  säger John Nilsson, upphovsman till jDome. ”Med detta får vi extra bränsle och vi håller just nu på att expandera bolaget med mer personal för att kunna ta hand om förfrågningar, vad kan då vara bättre än att få synas i dessa sammanhang” fortsätter John.

I expertgruppen för urvalet återfinns: Tomas Bennich, grundare av Sweden Mobile Association, Magnus Lundin, vd, Swedish Incubators and Science Parks (SiSP), Catarina Hedar, fd projektledare, Sveriges Miljöteknikråd (Swentec), Bengt Mölleryd, projektledare, IVA och Gösta Sjöholm, expert inom Life Science/ Med Tech. Adiba Cremonini, med mångårig erfarenhet från kommunikations- och PR-arbete

Om Division by Zero AB
Division by Zero (DBZ) har som affärsidé att utveckla, tillverka och sälja produkter som ger en bättre immersiv upplevelse när man spelar spel eller kör simulatorer. Produkten, jDome, kan liknas vid ett personligt Cosmonova och används i professionella applikationer inom simulering av flyg, bil och andra närliggande områden. jDome har dessutom ett antal installationer på muséer och andra permanenta utställningar inom visuell upplevelse. Hos konsumenter är jDome mycket uppskattad inom spelsektorn där spelaren upplever en realism och inlevelse som vida överträffar de alternativ som idag erbjuds. Företaget jobbar nu med en global lansering av produkten på en bredare konsumentmarknad. jDome har visats på mässor runt om i Europa och mottagandet har varit över förväntan.
För ytterligare information, kontakta John Nilsson 076-1663345  john@jdome.com www.jdome.com

Om Svenska institutet
Svenska institutet Slottsbacken 10 Box 7434 10391 Stockholm Sweden T +46 (0)8 453 78 00 si@si.se www.si.se www.sweden.se Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder.

För mer information, kontakta: Jenny Hagblom, press- och informationsansvarig, 0736-84 20 22, jenny.hagblom@si.se

Inger Envall, projektledare för utställning och turné, 0736-84 20 06, inger.envall@si.se