Orionteatern AB

Jelinek, Noren och Viirus på Orion

Pressmeddelande   •   Apr 13, 2006 08:47 CEST

Först sedan landet fått ta del av tre kritikerrosade föreställningar blir det möjligt för Stockholmspubliken att se I Alperna, Terminal samt no return ! Det är med stolthet Orionteatern hälsar publiken och de gästande föreställningarna välkomna!

Först ut är Riksteatern som presenterar I Alperna av Elfride Jelinek i regi av Melanie Mederlind.

I Alperna är en kontroversiell och samhällskritisk pjäs och en bitande satir om vår tid.

Dagens Nyheter skrev: ”Trots att I Alperna handlar om en bergbaneolycka är det Elfride Jelineks vackraste text. Melanie Mederlind driver dramat så det gör riktigt ont. Imponerande och välspelat.”

I Alperna ges 24 och 25 april.

Lars Noréns föreställning Terminal, skriven och regisserad av honom själv ges
5, 6, 7 maj.
Lars Norén berättar själv.
- Det är två korta pjäser som behandlar ett liknande tema, därför passar de bra spela tillsammans. Det är två tämligen abstrakta stycken som båda är ett sorts destillat av tidens gång, det som blir kvar när man vaskat bort allt runt det väsentliga. Det handlar om tiden och om minnet, och om att vi lever i alla tider av våra liv samtidigt.

”Lars Noréns hem är också vårt” SVD
”Det är stort, det är intensivt det är mästerlig dramakonst” Hallands Nyheter

Teater Viirus ifrån Finland gästar med no return , regi och dramatisering: Cezaris
Ges den 17, 18 samt 19 maj.

Med text av bland andra Kafka, så har Cezaris dramatiserat och regisserat en komedi där paniken ständigt lurar bakom hörnet.

”Det som Cezaris och hans litauiska team i mötet med Viirus skådespelare har åstadkommit är hursomhelst mycket ovanligt på finländska scener och jag tvekar inte att kalla det för ett storverk”, Hufvudstadsbladet

"Alltihop är förunderligt, charmerande och så alldeles annorlunda", DN
"en teaterfest skapad av små, underbara medel", SvD

För mer information kontakta Orionteatern Mimmi Mannheimer