Svenska Bowlingförbundet

JEM i bowling: Goda svenska medaljchanser

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2006 08:45 CEST

Under påskveckan med början måndagen den 10 april avgörs Junior-EM i bowling i Köpenhamn.

För ett år sedan i Antwerpen tog Sverige ett guld, två silver och ett brons och den utdelningen hoppas svenskarna att kunna upprepa eller förbättra.

- Vi är väl förberedda och åker till Köpenhamn med ett starkt lag, säger förbundskaptenen Stefan Yngström

Sverige har dominerat juniorbowlingen sedan JEM infördes på programmet i början av 70-talet. 58 guld av 132 möjliga har de svenska bowlarna tagit genom åren. Men konkurrensen har hårdnat och allt fler länder deltar, i år är 24 nationer anmälda.

Svenskarna avslutade fjorårets EM med att Pontus Halvarsson och Patrick Bohm tog guld och silver individuellt. Båda grabbarna finns med även i år och tillhör förstås favoriterna.

De största svenska medaljchanserna finns på lagdistanserna där jämnheten och bredden i truppen oftast ger utslag. I årets trupp finns det ungdomar med mycket bra bowlinggener. Skåningen Marcus Berndts mamma Yvonne och pappa Ernst vann båda EM för seniorer 1981, och 15-årige Johan Helldéns båda föräldrar har spelat i det svenska landslaget.

JEM inleds på måndag med flickornas dubbel och fortsätter sedan hela påskveckan för att avslutas med de individuella finalerna på påskdagen den 16 april. All information om mästerskapet och uppdatering av resultat är tillgänglig på tävlingarnas hemsida http://www.eyc2006.com/

Rapportering kommer att ske dagligen på Svenska Bowlingförbundets hemsida http://www.swebowl.se

Thord Lagercrantz kommer att finnas på plats för att rapportera. Hans mobilnummer är 0705-27 44 83.

De svenska lagen:

Flickor: