Vänsterpartiet

Jens Holm och Wiwi-Anne Johansson: Stoppa nedläggningen av Djurskyddsmyndigheten!

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2006 15:46 CET

Regeringen har besluta att lägga ner Djurskyddsmyndigheten. Imorgon lördag deltar vänsterpartiet i en manifestation för att protestera mot beslutet.

– Den svenska Djurskyddsmyndigheten är den första i sitt slag i hela världen. Den har rönt stor positiv uppmärksamhet världen över och håller som bäst på att utvecklas – och då beslutar regeringen att lägga ner den! säger Jens Holm (v), EU-parlamentariker och en av talarna vid manifestationen.

Wiwi-Anne Johansson (v) från miljö- och jordbruksutskottet är en annan av talarna.
– Omhändertagandena av vanvårdade djur har ökat den senaste tiden. Då är det inte läge att lägga ner Djurskyddsmyndigheten utan tvärtom att utveckla dess verksamhet.

– Djurskyddet kolliderar ofta med näringens intressen och vi har tidigare sett att Jordbruksverket därför haft svårt att sköta tillsynen av djurens rättigheter. Att regeringen inte ens skjuter till några extra pengar till Jordbruksverket för uppgiften att ta hand om djurskyddet gör det hela ännu mer oacceptabelt, säger Wiwi-Anne Johansson.

Djurens rätt är huvudarrangör för manifestationen. Den startar vid Humlegården i Stockholm, lördagen den 25 november klockan 13.

För mer information kontakta:
Jens Holm, tel 076-847 03 28
Wiwi-Anne Johansson, tel 070-576 45 76