Jens Holm (V) springer Sahara Marathon

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 10:44 CET

Måndag 28 februari springer Vänsterpartiets riksdagsledamot och klimatpolitiske talesperson Jens Holm Sahara Marathon. Loppet arrangeras av Västsaharas exilregering för elfte året i rad och går mellan tre flyktingläger i den sahariska öknen.

- Det känns fantastiskt att få kombinera politik med löpning. Två av mina favoritsysslor, säger Jens Holm.

Ett maraton, dessutom i öknen, är extremt jobbigt. Hur klarar en riksdagspolitiker det?

- Jag har sprungit en mara en gång tidigare, Stockholm Maraton, på 3.46 och jag har tränat regelbundet under hela hösten och vintern. Så jag hoppas det ska gå bra. Men att springa i öknen innebär förstås speciella förutsättningar. Det är bra att vi kommer starta tidigt på morgonen, innan det har blivit alltför varmt, säger Holm.

Förutom att springa de 42 195 meter av maratonlopp kommer Jens Holm också att träffa representanter för den västsahariska regeringen, tala klimatförändringar för skolklasser och diskutera hur Sverige kan bidra till att Marockos ockupation av Västsahara upphör. I förra veckans interpellationsdebatt om EUs fiskeavtal fick Jens Holm besked från regeringen att den motsätter sig ett förnyat fiskeavtal med Marocko.

- Jag ser det beslutet som mycket positivt och jag hoppas att regering och riksdag kan samarbeta brett för att Marockos ockupation av Västsahara snarast upphör. Men det är upprörande att EU fortsätter att gynna en ockupationsmakt som Marocko, säger Jens Holm.

Jens Holms löpardagbok och mer om maratonplanerna på: http://jensholm.se/2011/01/27/sahara-marathon/

Mer om Sahara Marathon www.saharamarathon.org

Jens Holm, riksdagsledamot (V) tel: 076-847 03 28, www.jensholm.se, twitter: holmjens

Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64