Sackeus AB

Jens och Jens utmanar kaffejättarna

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 16:35 CEST

Under 2012 hann göteborgarna nätt och jämnt stifta bekantskap med AUTOkaffe, som dök upp på Brända tomten vid Brunnsparken i samband med Kulturkalaset i augusti. I år kommer kaffevagnen att finnas på plats hela sommaren, den här gången i samarbete med en annan utmanare i Göteborgs kaffevärld: Faitradepionjären Eguale.

Det saknas inte alternativ för den som är kaffesugen i Göteborg. Nya kaféer dyker upp i vartenda gathörn, stora och kapitalstarka kedjor breder ut sig med våldsam hastighet.

Men det finns möjligheter även för den som vill gynna lokala entreprenörer med starkt engagemang. AUTOkaffe drivs av 24-årige entreprenören Jens Holmberg, som bland annat har ett förflutet som barista på legendariska Mauritz Kaffe på Fredsgatan. När Mauritz tvingades stänga, bestämde sig Jens för att hitta på något annat. En begagnad glassvagn från England blev starten på en ny fas. Vagnen renoverades och under Kulturkalaset i augusti 2012 gjorde AUTOkaffe debut.  Den övergivna tomten vid Södra Hamngatan fick nytt liv med ett Speaker's Corner; det visades film och hölls konserter och mitt i alltihop fanns det även plats för lite odlingar och några betande getter mitt i stadens hjärta.

I år finns AUTOkaffe på plats redan i början av juni, och nu i nära samarbete en ny partner i form av göteborgsföretaget Sackeus och deras varumärke Eguale.

"Jag har letat efter en leverantör som kan erbjuda kaffe av riktigt bra kvalitet, som även är Fairtrade- och Kravmärkt. Eguale har ett nära samarbete med sina odlare. Dessutom rostas kaffet på Ringön, alldeles i närheten, så jag är mycket nöjd med det här samarbetet", säger Jens Holmberg.

Hans namne Jens Baagøe är vd för Sackeus. Även han uttrycker sig i mycket positiva ordalag om den nya konstellationen:

"Det här är en fantastiskt fin möjlighet för oss att exponera vårt varumärke för en bredare publik. Vi är en liten spelare i kaffebranschen och kan inte matcha våra konkurrenter med stora reklamkampanjer. Vi får jobba på andra sätt. Nu har vi fått kontakt med en ung och driven entreprenör, som dessutom delar våra värderingar om rättvisa och hållbarhet. Tillsammans kan vi bli ett spännande alternativ för fikasugna göteborgare och turister", säger han.

AUTOkaffe slog upp luckan på Nationaldagen och kommer att finnas på Brända Tomten hela sommaren.

Kontaktinfo:

Jens Baagøe, vd Sackeus/Eguale jens@sackeus.se 0708-11 52 20

Jens Holmberg, grundare AUTOkaffe, jens@autokaffe.se 0708-70 72 37

Sackeus startades redan 1976 av Diakonia, Svenska Kyrkans mission och Lutherhjälpen. Inriktningen har alltsedan starten varit att genom handel med små producenter i utvecklingsländer sträva efter att förbättra levnadsvillkoren för människor i tredje världen.

Idag är Sackeus en väl etablerad livsmedelsgrossist som finns representerad på samtliga marknader i Sverige där fair trade-produkter efterfrågas. Bolaget ägs sedan 2001 av Bergman & Bergstrand Kafferosteri, Svenska Kyrkans Förvaltnings AB samt av det mexikanska kaffeodlarkoopertivet UCIRI, som är vår huvudleverantör av råkaffe.

Som Skandinaviens ledande fair trade-grossist erbjuder Sackeus ett brett och högkvalitativt sortiment av rättvist producerade livsmedelsprodukter.