Olof Palmes Internationella Center

Jens Orback talar på konferens i Kuala Lumpur

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2012 17:41 CEST

Palmecentrets generalsekreterare Jens Orback talar på konferensen “Social Democratic Reforms in Addressing Key Health Issues: A SocDem Asia Conference on Universal Health Care” i Kuala Lumpur den 28-30 oktober. Konferensen samlar cirka 40 asiatiska politiker och experter från hela regionen.

Konferensen är en i raden av flera inom Network of Social Democracy in Asia, och samlar socialdemokratiska och progressiva partier från hela Asien, bland annat från Indonesien, Indien, Mongoliet, Filippinerna och Malaysia. Syftet med konferensen är att samla politiker och experter för att utbyta erfarenheter, kunskap och strategier om arbetet för hälso- och sjukvård av hög kvalitet tillgänglig för alla.

- De flesta av världens extremt fattiga lever inte i de fattigaste länderna, utan tre fjärdedelar av dem lever i medelinkomstländer som Filippinerna och Indonesien. Det ställer krav på utvecklingen av generella sociala skyddsnät och välfärdssystem, inte minst på hälso- och sjukvården, i dessa länder. Därför blir diskussionerna i Kuala Lumpur viktiga, säger Jens Orback, Palmecentrets generalsekreterare.

Arrangörerna bakom konferensen är svenska Palmecentret, asiatiska Network of Social Democracy in Asia, och tyska Friedrich Ebert Stiftung.

Jens Orback finns tillgänglig under hela vistelsen.

* * *

Palmecentret är den svenska arbetarrörelsens organisation för internationellt utvecklingssamarbete och opinionsbildning. Demokrati, mänskliga rättigheter och fred är målen som dominerar verksamheten. Palmecentret och dess 27 medlemsorganisationer arbetar årligen med cirka 250 solidaritetsprojekt i hela världen för att ge människor makt att förändra sina samhällen, och därmed sina egna liv. Läs mer på www.palmecenter.se