Funäsdalsberget

Jens Wilhelmson ny driftchef för Funäsdalsberget - Kevin Kirk vd även för Funäsdalsberget Development AB

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 10:53 CEST

Skidprofilen Jens Wilhelmsson tar över driftansvaret för storsatsande Funäsdalsberget inför kommande vintersäsong. Samtidigt blir Funäsdalsbergets vd och tidigare driftchef, Kevin Kirk, även vd för Funäsdalsbergets utvecklingsbolag, Funäsdalsberget Development AB.

- Detta är ett naturligt steg för vår framtida utveckling som kommer att stärka vår position ytterligare. Jens, som bland annat utvecklat vårt fantastiska skidområde, blir en perfekt driftchef. Han är uppväxt på skidor och kan varenda liten del av Funäsdalsberget. Med hans erfarenhet och känsla för skidglädje stärker vi vår ställning ytterligare. Samtidigt lösgör det tid för mig att arbeta ännu mer med långsiktighet och strategiska frågor som kommer att få stort utrymme i framtiden, säger Kevin Kirk.

Funäsdalsberget, som har både en rekordsommar och en rekordvinter bakom sig, fortsätter med storsatsningen som är viktig för hela regionen. Sammanlagt beräknas investeringarna till cirka 1 miljard kronor fram till 2013.
- Det senaste året har varit mycket intensivt och spännande. Nu ska vi fortsatta vår varsamma utveckling i nära samarbete med
kommunen, lokala näringsidkare, bybor och investerare. Vi har bland annat påbörjat investering och projektering för den nya kabinliften från centrum i byn till toppen av berget, där vi också kommer att bygga en ny restaurang och mötesplats som förstärker året runt-verksamheten. Satsningen i byn kommer helt klart att generera arbetstillfällen och nya invånare, säger Kevin Kirk.

Även Jens Wilhelmsson ser fram mot den kommande vintersäsongen som han möter i en ny befattning.
- Det ska bli kanonspännande att ta steget från sportchef till driftchef och kunna bidra ännu mer till en fortsatt positiv utveckling på och kring Funäsdalsberget. För mig är det helt naturligt att åka skidor på Funäsdalsberget - det ska det bli för alla vill uppleva rolig skidåkning. Ambitionen är att vi ska växa och bli ännu starkare som skidort, säger Jens Wilhelmsson.

För ytterligare information kontakta:
Kevin Kirk, vd Funäsdalsbergets Alpina, tfn 0706-00 98 61
Jens Wilhelmson, driftchef Funäsdalsberget Alpina AB, tfn 0702-222 036
Bilder för fri publicering: www.funasdalsberget.se (pressrum)

Funäsdalsberget AB, som har sitt säte i Funäsdalen, bildades under våren 2006 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna består av skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. I mitten av december invigdes Nya Funäsdalsberget med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2013.