Fazer Konfektyr Service AB

Jesper Åberg föreslås bli ny VD för Cloetta Fazer

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2006 10:26 CET

Cloetta Fazer AB:s styrelse föreslår att Jesper Åberg utnämns till ny VD och koncernchef från och med årsskiftet. Åberg är idag VD för Cloetta Fazers finska verksamhet.

Som tidigare har informerats om har Cloetta Fazer AB:s VD och koncernchef Karsten Slotte meddelat styrelsen att han avser att flytta tillbaka till Finland på grund av personliga skäl och därmed kommer att lämna sin post som VD och koncernchef för bolaget.

Cloetta Fazer AB:s styrelse har idag i enighet föreslagit att Jesper Åberg utnämns till ny VD och koncernchef för Cloetta Fazer AB. MBL-förhandlingar kommer att inledas snarast.

Ekon.mag Jesper Åberg (39) kom till Fazer Konfektyr som controller år 1994. I slutet av 1990-talet jobbade han två år som inköps- och logistikchef för företagets danska dotterbolag i Köpenhamn. I samband med Cloettas och Fazer Konfektyrs samgående år 2000 tillträdde han tjänsten som Cloetta Fazer-koncernens business controller och blev därmed medlem i koncernens ledningsgrupp. Ett år senare utnämndes han även till VD för det finländska produktionsbolaget Cloetta Fazer Choklad Ab samt till ansvarig för koncernens försäljning till Ryssland och Baltikum. År 2003 utnämndes hand till VD för det finska dotterbolaget Cloetta Fazer Konfektyr Ab.

– Jesper Åberg är, med sina breda kunskaper om branschen och företaget, rätt person att utveckla Cloetta Fazer -koncernen vidare. Under hans tid som VD för Cloetta Fazer Konfektyr Ab i Finland har verksamheten utvecklats mycket positivt och han har även en god ledarskapsförmåga, säger Cloetta Fazer AB.s styrelseordförande Anders Dreijer.

Stockholm den 9 november 2006

Cloetta Fazer AB (publ)

Styrelsen

För ytterligare information kontakta styrelseordförande Anders Dreijer, mobil +46 708 12 5422,
vd och koncernchef Karsten Slotte, mobil +46 70 687 9922 .

Om Cloetta Fazer
Cloetta Fazer-koncernen är Nordens ledande konfektyrföretag med en marknadsandel på cirka 22 procent. Produktionen sker i Sverige och Finland. Verksamhetens främsta styrka är de många starka varumärkena, exempelvis Karl Fazer, Kexchoklad, Dumle, Geisha, Polly och Center. Medelantalet anställda är cirka 1.600 och omsättningen uppgår till cirka 3 miljarder kronor.