Succé Event AB

JESPER AHLÈN FRÅN SÄLEN - VINNARE AV SWEDISH SLOPESTYLE TOUR 2014

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2014 22:33 CEST

Sveriges Freeskiing elit samlades i helgen till final i Swedish Slope Style Tour 2014 som arrangeras av Svenska Skidförbundet. Totalt är det 20 herrar och 4 damer som under årets 4 tidigare Slopestyle tour tävlingar kvalificerat sig till helgens final så förväntningarna var höga. "Jeppenator" Norén, kanske mest känd som expertkommentator från OS sändningarna i februari kommenterade tävlingarna och bekräftar att det bjöds på fantastiskt åkning.

- När det till slut fanns 8 killar och 3 tjejer kvar i den så kallade superfinalen så laddades det rejält, säger Jeppenator.

Jesper Tjäder som var speciellt inbjuden till tävlingen vann med en dubbeltolva mute, en switch dubbel rodeo 9 japical, en 630 av shootoutboxen och en avslutande switch 270 på gaprailet.

Hos tjejerna var det Elina Vesterlund som bjöd på störst show med sin riktigt stora dubbel backflip, ett trick vi aldrig sett en tjej göra i en tävling tidigare i Sverige.

Anders Norin, sportchef för Freeskiing på Svenska Skidförbundet, bekräftar att han är väldigt nöjd med årets Tour.

- VI har haft en väldigt positiv utveckling i antalet tävlande säger Anders och det är väldigt viktigt när vi nu sätter nya mål mot OS 2018.

- I en ny sport som Slopestyle är det viktigt med rekrytering av nya talanger, därför jobbar vi och någr klubbar på ytterligare en tour för ännu yngre åkare och vi jobbar på att få ännu flera tjejer intresserade. För att lyckas utveckla sporten och få möjlighet att bygga vinnare inför OS 2018 jobbar vi nu också hårt på att hitta sponsorer till sporten som tyvärr varit lite svår flörtade avslutar Anders.