JLT Mobile Computers AB

JLT tar premiärorder på Field Tablet PC:n från Saab

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2004 12:33 CEST

JLT Mobile Computers AB (publ) ("JLT") har erhållit första order på sin nya produkt, Field Tablet PC ("FTPC"). FTPC är en nyutvecklad handhållen Tablet-PC, som möter det växande behovet av mobil PC-datorkraft även i tuffast tänkbara användningsmiljö. Beställare är JLT:s säljpartner AerotechTelub vilka ingår i Saab-gruppen.Ordervärdet uppgår till 0,2 MSEK

JLT:s största enskilda satsning
- "Det är med stor tillfredsställelse, vi efter drygt ett års intensivt utvecklingsarbete, bokar vår första order på Field Tablet PC:n. Att ett bolag i SAAB-Gruppen blev första beställare känns bra med tanke på den teknikhöjd de står för och deras genuina kunskap om försvaret och blåljusmyndigheter, vilka båda representerar sådana kundkategorier som vi adresserar med produkten. Utvecklingsprojektet vilket är JLT:s historiskt största enskilda satsning övergår nu successivt i försäljnings- och leveransfas ", säger Jan Olofsson, verkställande direktör i JLT.

Kostnadseffektiva lösningar visas i Paris
AerotechTelub kommer att premiärvisa den nya FTPC:n i juni på Eurosatory (Paris), vilken är årets största Europeiska försvarsmässa. Visningen sker i form av en ledningsapplikation på soldatnivå, vilket är ett framtida satsningsområde för SAAB

Field Tablet PC
Produktnyheten är en "ruggad" traditionell PC av typen Tablet PC , vilket innebär att datorns 8-tums bild- och pekskärm tillsammans med processor, minnen och batteri är sammanbyggda till en kompakt enhet. Vid all användning sker hanteringen med finger eller en penna direkt på skärmen, förutom då datorn är dockad vid skrivbord eller i fordon. Då kan även separat tangentbord nyttjas.
FTPC:n är utvecklad med batteriförsörjning för kontinuerlig handhållen användning. Storleken (250 x 180 x 39 mm) och den låga vikten (~1.600g) ger tillsammans med det praktiska handbandets utformning, de ergonomiska förutsättningarna för en sådan handhållen användning.

Används i tuffa miljöer
Datorn är helt utvecklad och designad i Sverige av JLT, och produceras också här. Datorn har konstruerats för tålighet mot regn, värme, kyla och vibrationer etc. och tål också att tappas i golvet eller utsättas för annan oöm behandling, vilket är ett krav vid handhållen användning på fältet. FTPC:n kan utrustas för kommunikation via GSM/GPRS och UMTS (3G), GPS-navigation samt med andra tillbehör som ger en maximal användbarhet och fältmässighet.

Jan Olofsson, VD i JLT Mobile Computers AB (publ), 0470-445 40
Christian Funk, Marknadschef i JLT Mobile Computers AB (publ), 0470-445 66
Niclas Lövgren, Sales & Marketing, AerotechTelub AB, 0706 88 89 16

Se även:
JLT:s hemsida: www.jltmobile.com
FTPC produktdemonstration www.fieldtabletpc.com

JLT Mobile Computers utvecklar och marknadsför mobildatorer av PC-typ för professionella användare, i internationella tillämpningar.

Mobildatorerna kännetecknas av mycket hög driftssäkerhet även i de mest krävande miljöer såsom användning inom transport, lager/logistik, skogsbruk, gruvdrift, militär- och räddningsfordon.

Tillverkning och försäljning sker via partners, som tillför värde till produkten och därmed utgör en fundamental framgångsfaktor för verksamheten.

JLT är baserat i Växjö. Omsättningen förväntas i år uppgå till 84-90 MSEK. Bolagets aktie handlas på Nya Marknaden.