Nättidningen Payback / Payback Sverige

JO öppnar en tredje utredning rörande polisens arbete mot bikers!

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2016 00:55 CEST

JO öppnar en tredje utredning rörande Polisens arbete mot bikers!

Justitieombudsmannen har öppnat ännu en utredning avseende polisens arbete mot bikers efter en anmälan från en enskild bikerklubbsmedlem. Den nya utredningen avser polisens lagstöd för kontroll av en enskild biker. Här nedan följer hans egen berättelse omkring händelseförloppet.

Vittnesmål från trakasserad biker

Jag hade lämnat in min mc på service. När jag gick ut från garaget för att ta lite luft så stod det en mc-polis utanför. Jag tog det lugnt och frågade om det var något bekymmer. Då kräver han av mig att jag skall legitimera mig! Jag frågar bestämt VARFÖR OCH OM JAG ÄR MISSTÄNKT FÖR NÅGOT? Han svarar att jag inte är misstänkt för brott varvid jag säger att jag skall inte behöva legitimera mig!

MC-polisen kallar på ännu en patrull och han hävdar PL 19. Jag blir säkerhetsvisiterad av polisen och dom hittar ju givetvis inget på mig!!! Varvid dom säger ha en trevlig dag.

Jag anser att jag har blivit kränkt av poliserna! Inför en massa barnfamiljer och hyreshus blir jag avplockad alla mina prylar och dom känner överallt! Så här får det fan inte gå till, detta enbart pga av att jag kör mc. Var står det skrivet i lagen att man ska behöva bli trakasserad för att man åker motorcykel??? För övrigt är jag ostraffad så fattar inte varför ni håller på att trakassera mig och alla andra som åker motorcykel! Hur kan man ha en fortsatt trevlig dag efter detta som hänt???

Kommentar från Payback

Polisen har självklart inget som helst lagstöd för att kontrollera eller kroppsvisitera personer utefter vare sig förenings- eller bikerkulturstillhörighet. Det ska enligt PL 19 finnas särskilda anledning, omständigheter som talar för att en person bär vapen eller andra farliga föremål alternativt saker med sig som kan användas för brott mot liv eller hälsa.

Det krävs således konkreta omständigheter i varje enskilt fall som talar för att personen verkligen är i besittning vid tillfället för kontrollen/kroppsvisitationen av sådana saker. Är inte så fallet är det aldrig tillåtet att vare sig kontrollera eller kroppsvisitera personer. Att kontrollera någon för att han är biker eller medlem i någon klubb är aldrig tillåtet för polisen!

Payback vill också säga att det är mycket bra arbetat av anmälaren! Polisen ska varje gång de olagligt kontrollerar bikers också anmälas och tvingas redovisa sakskäl och om de inte kan redovisa lagstöd ska de också fällas till ansvar!

Payback Sverige: www.payback.name

Payback Sverige är en riksorganisation för bikers rättigheter vad avser alla former av trakasserier, förföljelser och övergrepp gentemot enskilda bikers och bikerklubbar så kallad negativ särbehandling på grund av föreningstillhörighet.

Payback är också en samnordisk bikerorganisation med representation i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Organisationerna drivs under namnen Payback Sverige, Payback Norge, Payback Danmark och Payback Finland. Organisationerna är självständiga enheter som tillkommit i avsikt att skapa en större styrka och tyngd gentemot media och politiker samt för att kunna utväxla information och erfarenheter emellan länderna på ett enklare vis. De olika ländernas Paybackorganisationer kommer också att samordna och driva gemensamma rättsliga mål och aktioner.

De respektive ländernas organisation finns alla representerade på MyNewsdesk samt har Nättidningen Payback som gemensam portal och officiellt organ.

Nättidningen Payback är en webbtidning vars huvudsakliga mål är att verka för att öka förståelsen kring och informera om bikerkulturen, dess olika företeelser och drivkrafter. Nättidningens adress är: http://www.payback.name