SSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation

Joakim Larsson utsedd till årets studentvän

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 10:50 CEST

Det blir bostadsborgarrådet i Stockholms stad Joakim Larsson som får motta utmärkelsen Stockholms studentvän 2009. Joakim Larsson belönas för sitt engagemang och sin dialogvilja i frågor som rör bostadssituationen för studenter.

- Problemen med bostäder är mycket stora, men det senaste året har varit upplyftande såtillvida att Stockholms stad numera arbetar tillsammans med studenterna för att lösa problemen, säger SSCO:s ordförande Kristian Kull. Sedan Joakim Larsson tillträdde som borgarråd har dialogen förbättrats mycket tydligt. Han är en lyssnande politiker.

- Det har kommit flera konstruktiva förslag från stadens sida under det senaste året, säger Kristian Kull. Diskussionerna om en gemensam bostadskö för studenter går i rätt riktning, och höstens initiativ att utnyttja äldreboenden som står tomma var mycket välfunnet. Vi tror också att vårt gemensamma arbete kommer att resultera i konkreta förslag på nya studentbostäder och fler markanvisningar inom kort.

Utmärkelsen delas ut till Joakim Larsson under torsdagens valborgsfirande på Sollidens scen på Skansen. Läs den fullständiga motiveringen och mer om de övriga nominerade på SSCO:s hemsida.

Vill du veta mer om SSCO? Gå in på www.ssco.se.

Frågor besvaras av:

Kristian Kull, Ordförande SSCO,

Tfn 08-674 76 62, mobil 0708-99 77 15, e-post: ordf@ssco.se

Love Hansson, Vice ordförande SSCO,

Tfn 08-674 76 62, mobil 0708-99 77 14, e-post: vordf@ssco.se

SSCO grundades 1896 och har sedan dess vuxit till ett samarbetsorgan för ca femtio medlemskårer med totalt närmare 80 000 studenter som medlemmar.