Fazer Sverige

Joakim Nilsson ny vd för Fazer Food Services Sverige

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 12:30 CET

Joakim Nilsson har utsetts till verkställande direktör för Fazer Food Services Sverige från och med den 13 januari 2014. Fazer Food Services t.f. verkställande direktör Anette Björnlund kommer att fortsätta i sin roll som direktör Marketing & Offering Creation.

Som verkställande direktör för Fazer Food Services Sverige kommer Joakim Nilsson också att bli medlem av ledningsgruppen för affärsområdet Fazer Food Services.

Joakim Nilsson har stor erfarenhet av serviceverksamhet inom olika branscher. Under de senaste fyra åren har han arbetat på Scandic Hotels AB, senast som Sverigechef. Innan dess jobbade han sju år för Menigo Foodservice AB (tidigare ICA Meny AB), som affärsområdeschef för området Convenience Stores i Sverige.

“Jag ser verkligen fram emot att börja på Fazer. Fazer är ett intressant företag med sitt starka varumärke, sin långa historia och sina fina värderingar. Måltidstjänstverksamheten är spännande, och jag ser stora möjligheter för Fazer Food Services på den svenska marknaden. Jag ser fram emot att bli en del av Fazers team och, tillsammans med alla professionella medarbetare, få fortsätta utveckla företaget”, säger Joakim Nilsson.

”Joakim Nilsson har en erkänd ledarskapsförmåga och bred erfarenhet från servicebranschen. Hans kunskap från många olika funktioner och branscher skapar utmärkta förutsättningar för honom att leda Fazer Food Services Sveriges fortsatta tillväxt”, säger Andreas Berggren, verkställande direktör för affärsområdet Fazer Food Services.

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Berggren, verkställande direktör Fazer Food Services
mail: andreas.berggren@fazer.com mobil: 072 731 08 00

Joakim Nilsson, tillträdande verkställande direktör
mobil: 0709 73 51 71

Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör Fazer i Sverige
mail: sofia.liljefors-edlund@fazer.com mobil: 070 202 62 25

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltidstjänster. Företaget driver även restauranger och caféer. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Fazer-koncernen omfattar två affärsområden. Till Fazer Brands välkända produkter hör läckra bakverk och konfektyr. Fazer Food Services erbjuder god mat och kundanpassade servicelösningar inom contract catering. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2012, och antalet anställda är över 15 000.