CLM Kommunikation

Jobbsektorn blir allt vassare – Stora Topplistan uppdaterad

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 12:08 CEST

Här är de svenska jobbsajter som får högst ranking och bäst betyg på Workshopping.com just nu.

STORA TOPPLISTAN 2008

1. Monster - 5
2. StepStone - 5
3. JobbGuiden.se - 5
4. Jobsafari - 5
5. Jobbporten.se - 5
6. Arbetsförmedlingen - 5
7. Eniro Jobbsök - 4
8. Workey - 4
9. Jobbet.se - 4
10. Jobb24 - 4

Se hela listan på: http://www.workshopping.com

En topplista gjord av CLM Kommunikation, som äger jobbportalerna Workshopping och Jobbtorget, visar att förändringarna är små i toppen. Generellt har det blivit tätare i toppskiktet och fler aktörer än någonsin får högsta betyg.

- Det är stimulerande att se att ett flertal små aktörer nosar de stora i ryggen vad gäller finkalibrerade tjänster för arbetsmarknadens parter. Trenden är att branschen går mer mot att selektera med unika parametrar och kvalitet då det blir både tids- och kostnadseffektivt för kunden, säger ägaren Micael Wiking.

StepStone, JobbGuiden, Arbetsförmedlingen, Jobsafari och Jobbporten får alla, tillsammans med Monster, högsta betyg. Ut från listan åker KarriärGuiden medan Jobbet.se tar ett kliv in på densamma.

Generellt använder de jobbsökande numera sig av sektorspecifika matchmailfunktioner. Och trenden visar att utvecklingen går mot ännu vassare selekteringsverktyg.

- Sverige ligger idag mycket långt framme vad gäller onlinerekrytering. Flera arbetsförmedlande bolag har spetskompetens på rätt plats vilket gör att matchningen gällande utbud och efterfrågan blir sylvass. Detta gynnar inte bara arbetsgivare och arbetstagare utan hela samhällsstrukturen, avslutar Micael Wiking.

...........

Jobbportalerna:

Workshopping.com - en global jobbportal som sammanställer, betygsätter, rankar och informerar om marknadens aktörer både i Sverige och utomlands inom segmenten: arbetsförmedling, rekrytering, bemanning och "headhunting".

JobbTorget.se - presenterar över 100 svenska arbetsförmedlare i en översikt samt i olika sektorer.

Jobbportalerna och tillsammans med sitt nätverk av jobbloggar har drygt 1 miljon besökare på årsbasis och genererar 3,5 miljoner impressions under perioden.

...........

CLM KOMMUNIKATION