Equmeniakyrkan

Jönköping värd för Kyrkokonferensen

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2019 11:31 CEST

Under Kristi himmelsfärdshelgen samlas omkring 600 ombud i Jönköping för Kyrkokonferensen 2019. Equmeniakyrkans församlingar i Jönköpingsregionen är värd och temat för årets konferens är ”Till jordens yttersta gräns ”.

Onsdagen den 29 maj inleds Kyrkokonferensen med en inledningsgudstjänst i Idrottshuset i Jönköping. Fram till den 2 juni kommer sedan omkring 600 ombud att fatta beslut om Equmeniakyrkans verksamhet. Förhandlingarna kommer ske i Pingstkyrkan och gudstjänsterna i Idrottshuset.

– I och med konferensen inleds ett temaår med tre spår under namnet Till jordens yttersta gräns. Det handlar om uppdraget att gå ut och nå ut med det glada budskapet om Jesus till jordens alla folk och hörn. Själva orden är hämtade från Apostlagärningarna i Nya testamentet och ger en andra del i temaåret att vi tillsammans som kyrka, församlingar och enskilda utmanas och uppmuntras att läsa och arbeta med just Apostlagärningarna, säger Peter Bernhardsson som är regional kyrkoledare i Equmeniakyrkan.

Kyrkokonferensen 2019 kommer att vara en klimatsmart konferens vilket innebär att det också kommer att vara fokus på hållbarhet och rättvisa.

– Equmeniakyrkans arbete präglas av visionen: En kyrka för hela livet – där mötet med Jesus förvandlar mig, dig och världen. Utifrån denna vision arbetar vi med ett tema som är en specifik uppmaning från Jesus att finnas till för vår värld Till jordens yttersta gräns. Det är vårt ansvar att se på världens behov som utmanar oss att exempelvis under konferensen arbeta med ett tydligt fokus på klimatsmarta val, säger Sofia Einarsson som är ordförande för den grupp som lokalt planerar konferensen.

De allra flesta samlingar kommer arrangeras på gångavstånd från Jönköpings centrum. Alla gudstjänster och samlingar kommer vara öppna för allmänheten och det beräknas komma över 2 500 personer till konferensens gudstjänster.

– Fokus i år kommer också ligga på barn och unga. Det innebär bland annat att det kommer att arrangeras barnaktiviteter för barn mellan 0-12 år varje dag och att det hålls en parallell ungdomskonferens i Immanuelskyrkan för de över 13 år, säger Sofia Einarsson.

Senaste Jönköping var värd för dåvarande Missionskyrkans förbundskonferens var 1998. Då hölls konferensen på Elmia.

För mer infomation
Peter Bernhardsson, regional kyrkoledare, 072-741 15 11
peter.bernardsson@equmeniakyrkan.se

Sofia Einarsson, ordförande regional planeringsgrupp, 073-091 23 05
einarssonsofia@gmail.com

www.equmeniakyrkan.se/kyrkokonferens/kyrkokonferens-2019/

Tre kyrkosamfund med rötterna i svensk folkväckelse ville forma något nytt och gick samman 2011 för att bli Equmeniakyrkan. Med 690 församlingar samlar vi varje vecka tiotusentals människor till gudstjänst över nästan hela landet. Genom ett stort samhällsengagemang och kreativa initiativ har en bredd av verksamheter startat upp. Tusentals människor engagerar sig i körer, scoutkårer, idrott, rockgrupper, läxläsning och mycket mer. Vi har ett stort diakonalt arbete som verkar i många delar av samhället. Det kan handla om kyrkolokaler som blir tillfälliga boenden för flyktingar, verksamhet för arbetslösa eller att arbeta uppsökande i socialt utsatta grupper. Vi är genom Kyrkornas världsråd del av en internationell familj av kyrkor med över 500 miljoner medlemmar.

Equmeniakyrkan är en kyrka för hela livet där mötet med Jesus förvandlar – mig, dig och världen.