Grannar AB

Johan Glans är Sveriges populäraste jultomte 2009!

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 12:45 CET

Johan Glans är Sveriges populäraste jultomte 2009!

För fjärde året i rad har besökarna på Grannar.se röstat fram ”Sveriges populäraste jultomte”. Detta år har Johan Glans utsetts till den som är bäst skickad att leverera julklappar och julmys till de svenska hemmen. På andra plats kom Arne Weise och Magnus Samuelsson på tredje.

Bland motiveringarna för Johan Glans framgår tydligt att det är hans känsla för humor och hans vinnande personlighet som tagit honom till toppen.

Pålitliga toppkandidater som Robert Gustafsson, Arne Weise och Lasse Kronér har i år fått se sig besegrade av en i sammanhanget ung och oprövad Johan Glans. Inte heller lite mer smala tomtekandidater som Anna Anka, Gudrun Schyman eller Björn Ranelid kunde klara av att ge den folkkäre Glans en match.

- En ovanligt spännande omröstning i år där mer udda tomte-kandidater som t.ex Anna Anka öppnade stark. Ordningen återställdes dock och tittar man på det slutliga resultatet står det klar att det är de med en bred popularitetsbas som stått sig starka i konkurrensen. Sverige kanske ännu inte är moget för en mer udda eller radikal tomte. Kanske har vi dock tagit ett litet steg på vägen då årets jultomte är vare sig tjock eller skäggbeklädd, säger Anders Bäckman på Grannar.se.

Bakgrund och resultat

Besökare på Grannar.se har från ett stort urval av välkända personligheter fått rösta på den de ansåg skulle passa bäst som jultomte. Resultatet baseras på 2034 inkomna röster. Topp-10-placeringarna fördelades enligt nedan:

1.    Johan Glans 16%
2.    Arne Weise 13%
3.    Magnus Samuelsson 13%
4.    Robert Gustafsson 10%
5.    Lasse Kronér 8%
6.    Mikael Persbrandt 7%
7.    Anna Anka 6%
8.    Zlatan Ibrahimovic 5%
9.    Babben Larsson 5%
10.  Filip och Fredrik 4%

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Bäckman, Marknadsansvarig Grannar.se, 0707- 518 515 anders.backman@grannar.se

Webbsajten Grannar.se drivs av Grannar AB. Grundarna Göran Gustafsson och Johan Bäckman startade företaget när de som heltidsarbetande familjefäder inte hann med vardagen bestående av arbets-, hushålls- och fritidsaktiviteter. Via en smidig och säker webbplats skapas kontakter mellan privatpersoner, föreningar och små företag som behöver hjälp eller erbjuder hjälp med vardagsbestyrens små och stora tjänster.