Centerpartiet

Johan Hedin kritisk till sanktionsavgift för missad identitetskontroll

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2015 13:10 CET

Regeringen har låtit meddela att trafikoperatörer som misslyckas med identitetskontroller ska beläggas med en sanktionsavgift på 50 000 kronor.
Centerpartiets rättspolitiska talesperson, Johan Hedin, är skarpt kritisk.
- Man har satt normal rättssäkerhet ur spel och blundar för verkligheten, och regionens och näringslivets villkor, säger Johan Hedin.

Johan Hedin är kritisk mot att identitetskontrollerna orsakar stora problem för näringslivet och pendlare. Dessutom menar han att lagen är framhastad och innebär ett stort antal praktiska problem.
- På något vis förutsätts företagen kunna redovisa vilka man kontrollerat, men hur det ska gå till är oklart. Det är kort om tid och riskerar bli problematiskt ur integritetshänseende och dessutom ökar det företagens börda av administrativt krångel, säger Johan Hedin.
- Företagen kommer troligtvis behöva mer personal, men kommer samtidigt få lägre effektivitet i sina transporter och med det lägre intäkter. Kostnaden kommer i slutet landa på pendlarna, säger Johan Hedin.
Andra problem som kan tänkas uppstå är förseningar och långa transporttider. Johan Hedin menar att sanktionsavgifterna utgör ett problem för företagen och att förseningar kan få stora konsekvenser för individer som är beroende av pendling.
- Öresundståg hade år 2014 ett positivt resultat som inte ens täcker en sanktionsavgift. Till det ska så klart läggas hur arbetsmiljön för de anställda påverkas. Vilket stöd får personalen om kontrollerna leder till stökigheter? Jag upplever att personalen får en klart sämre arbetsmiljö, säger Johan Hedin.
- Sen ska man ha i åtanke att i Danmark kan man bli avskedad på dagen om man kommer försent. Den som arbetspendlar över sundet kommer ju tvingas ha enorma marginaler för förseningar och jag tycker det sammanfattar varför den här lagkonstruktionen är ett skott från höften, säger Johan Hedin.

Centerpartiet är det långsiktiga alternativet i svensk politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.