Svensk Fisk

Johan Malm är Svensk Mästare i Ostronöppning 2008

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2008 09:09 CEST

Efter 30 nervpressande juryminuter stod det klart. Johan Malm från Göteborg är Sveriges nye mästare i Ostronöppning. Johan hade näst snabbaste tiden i finalen men en bricka med få fel och mycket snyggt presenterad. 30 ostron skall öppnas på tid, men dessutom vara korrekt lossade från skalet, inga flisor, inget blod och snyggt och prydligt presenterade på en bricka. Det gäller alltså att vara snabb men cool! Ingen lätt uppgift när allt är slut på lite knappt tre minuter.

Johan har bara tävlat i ett par år, vilket är en kort tid jämfört med vissa veteraner som hållit sig i toppen i både tio och tjugo år. Redan när Johan debuterade i ostronsammanhang märktes det att han var en talang. Efter att ha kommit tvåa i förra årets SM och årets NM var det dags att ta steget upp i toppen. Med en öppningstid på 2 min. 41 sek, och en sluttid på 2 min. 58 sek. stod Johan som en klar vinnare. En nykomling i ostrontävlingssammanhang, Lars Karlsson från Grebbestad, kom på en hedersam andra plats med sluttiden 3 min. 39 sekunder. Trean Niklas Wiklund från Sigtuna hade snabbaste öppningstiden men slutade på 3 min. 47 sek.

Med rekordmånga tävlande från hela landet blev 2008 års Svenska Mästerskap i Ostronöppning en tuff kamp. Lägger man där till att vi har ostronöppnare i världsklass förstår man att konkurrensen var hård. Ostronöppning handlar mycket om teknik och känsla och inte så mycket om styrka. Ostronets muskel håller ihop skalet med ett tryck på ca 200 kg, så man förstår att det inte går att bända upp ett ostron. Det handlar om att skära av muskelfästet, men försiktigt så att inte ostronet går sönder, sedan ska det lägga upp snyggt utan flisor eller blodspår. Alla missar ger hemska minuspoäng, det vill säga tid läggs till på sluttiden. Fint presenterade ostron ger däremot tidsavdrag varför det kan löna sig att ha is i magen och inte nödvändigtvis ha snabbaste öppningstiden.

Irland nästa!
Vinnaren i SM i ostronöppning kvalar automatiskt in till VM i Ostronöppning som är i Galway på Irland varje år. En 53- årig tradition med mycket fest och glam och massor av Guinnes!
Så grattis Johan Malm och varmt lycka till på Irland!

Resultatlista:
Johan Malm Öppningstid: 2 min 41 sek sluttid: 2 min 58 sek
Lars Karlsson Öppningstid: 3 min 19 sek sluttid: 3 min 39 sek
Niklas Wiklund Öppningstid: 2 min 32 sek sluttid: 3 min 47 sek
Dieter Berner Öppningstid: 2 min 52 sek sluttid: 3 min 52 sek
Jonas Rönnberg Öppningstid: 2 min 59 sek sluttid: 4 min 10 sek
Mika Matkaniemi Öppningstid: 3 min 46 sek sluttid: 4 min 23 sek
Leif Andersson Öppningstid: 3 min 38 sek sluttid: 4 min 33 sek
Robert Eriksson Öppningstid: 2 min 49 sek sluttid: 4 min 53 sek
Jimmy Linnér Öppningstid: 2 min 51 sek sluttid: 5 min 23 sek
Karl Åkesson Öppningstid: 3 min 34 sek sluttid: 5 min 30 sek

Hasse Johannesson mobil: 0737-560454 (arrangör)
Per Olofsson mobil: 0709 716 112 (tävlingsledare)

Jury
Leif Mannerström Ordf, Sjömagasinet GBG
Bo Bengtsson Vice Ordf Martin Ohlsson AB STHLM
Annerita Olofsson Grundare SM GBG
Christina Stenberg Kungsfenan GBG
Leif Tengström Finlands Ostronvänner Finland
Jesper Thomsen Danmarks köksmästares förening Danmark
Göran Hansson Grebbestadsfisk Grebbestad
Oscar Jansson Martin Ohlsson GBG

För bilder gå in på www.svenskfisk.se och se under nyheter.