Future Position X, FPX

Johan P Bång, Future Position X är EU:s Cluster Manager of the year

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 16:53 CEST

Vid EU:s pågående konferens, European Cluster Conference i Bryssel  utnämndes Johan P Bång till, The Cluster Manager of the year.

Johan P Bång, är föreståndare för GIS-klustret FPX, Future Position X, med huvudkontor i Gävle.            -  Det är naturligtvis helt fantastiskt att vinna en sådan här utmärkelse, jag känner mig mycket glad och trött. Jag hade inte tid att stanna kvar i Bryssel och ta emot utmärkelsen utan jag flög hem för att hinna till en konferens i Delsbo, Hälsingland.

EU:s program för klusterutveckling hade att hantera 40 klusterledare från hela Europa som anmälts till utnämningen. En 10-manna jury av klusterexperter sållade bort 90% av kandidaterna och fyra nominerades till den slutliga omröstningen bland 150 klusterdelegater vid kongressen. Den vann alltså Johan.                                                                                                                                       - Visserligen är utnämningen för ett utfört ledarskap, men utan vassa, initiativrika medarbetare och konsulter, samt en kunnig styrelse så kommer man ju ingenstans. Det här är lika mycket ett erkännande för det arbete vi gör tillsammans, och jag är verkligen stolt över det vi åstadkommer, konstaterar Johan P Bång.

Konkurrensen bland klusterledarna var mycket hård, med ledare från tex. IT Öresund och ett flygteknik-kluster i centraleuropa. Och Stig Jönsson, generaldirektör på Lantmäteriet, tillika ordförande i FPX är entusiastisk över utnämningen.                                                                                                     - Jag glädjer mig verkligen med Johan, den här utmärkelsen har han absolut gjort sig förtjänt av. Det är också ett viktigt internationellt erkännande av FPX och därmed alla duktiga medarbetare och engagerade medlemmar i FPX.

Johan svarar gärna på frågor – 070 209 45 25

Ideella föreningen Future Position X, FPX                                                                          FPX i Gävle är Europas ledande kluster inom sektorn Geografiska Informationssystem. Klustret har partners i över 30 länder. FPX viktigaste uppdrag är att bidra till företagsetableringar och nya arbetstillfällen i Gävleregionen.

Bland föreningens 30-talet medlemmar hittar vi bla. Högskolan i Gävle, Lantmäteriet, Gävle kommun, Handelskammaren, Folkuniversitetet, ESRI S-group AB, OpenCare AB, Sandvik AB och Korsnäs AB.