Folkpartiet

Johan Pehrson (fp): Nu satsar vi på Örebros Fontänhus

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2008 13:29 CEST

Alliansregeringen satsar nu 2,7 miljarder kronor för att lyfta psykiatrin. Bland annat ska fler få möjlighet till meningsfull sysselsättning och arbetsträning i Fontänhusens, RSMH och andras idéburna organisationers regi. Förslaget innebär att staten går in och betalar halva kommunens kostnad.

- Det är oerhört positivt att regeringen satsar på Fontänhusen för att ge fler en väg tillbaka in i en gemenskap och ut i arbetslivet, säger Johan Pehrson, riksdagsledamot (fp). Fontänhuset här i Örebro förtjänar att uppmärksammas för sin viktiga verksamhet.

- Många som drabbats av psykiska sjukdomar lever ensamma och isolerade. Att ha något meningsfullt att göra är viktigt för den psykiska hälsan, säger Johan Pehrson.

Regeringens satsning på att förstärka psykiatrin kommer också att omfatta barn- och ungdomspsykiatrin, utbildning och kompetens för personal inom vård- och stödverksamheter, och kvalitetsutveckling.

Fakta: Fontänhusen är en förening för människor med psykisk ohälsa. De driver klubbhus dit medlemmar är välkomna och där de gemensamt sköter sysslorna för att få huset att fungera. Istället för att fokusera på den psykiska sjukdomen är Fontänhusens filosofi att se till vad varje människa har att ge. De hjälper också människor med psykisk ohälsa att få in en fot i arbetslivet. Deras arbetsträning är framgångsrik, inte minst för att minska stigmatiseringen av psykiskt sjuka människor. Fontänhus finns i Malmö, Helsingborg, Halmstad, Örebro, Falkenberg, Stockholm, Göteborg, Båstad, Nyköping, Eksjö och Älmhult.

Rikard Westerberg, presskontakt
0708-549059, rikard.westerberg@riksdagen.se

Johan Pehrsons hemsida med pressbilder: