Folkpartiet

Johan Pehrson (fp): Tilltron till svensk ekonomi stark

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 10:47 CEST

- Den kris som nu går över världen är mycket allvarlig. Osäkerheten om vad som kan komma lägger en död hand även över normalt lönsam verksamhet, säger folkpartiets ekonomiske talesman, riksdagsledamoten Johan Pehrson.

- Det är av största vikt att man i USA bestämmer sig för om man ska genomföra ett samlat paket av det slag som röstades ner i kongressen i går måndag eller om man ska ta hand om problemen ett i taget. Erfarenheterna från den svenska bankkrisen visar att det är bra med ett samlat angreppssätt. Huvudsaken är dock att reformverksamheten och krishanteringen inte mattas av.

- Det är ofrånkomligt att den internationella finansiella oron smittar av sig också i Sverige. Företag och hushåll blir mera försiktiga. På lite sikt riskerar det att gå ut över jobben. Därför är det viktigt att Riksbanken och Finansinspektionen svarar för lämpliga åtgärder för att den finansiella verksamheten ska fungera. Jag hyser den största tilltro till att riksbank och finansinspektion kan göra rätta bedömningar i den här svåra situationen. Svensk ekonomi, och även svenska banker, står stark, avslutar Johan Pehrson.

Lena Hallerby, presskontakt
08-786 44 84, 0708-54 90 20, lena.hallerby@riksdagen.se

______________________________________

Johan Pehrsons hemsida finns här:

Högupplöst bild på Marie Wahlgren för fri publicering finns här: