Folkpartiet

Johan Pehrson (fp): Varför fördubbla arbetsgivaravgiften för ungdomar?

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2008 13:54 CEST

- Under socialdemokraternas tid vid makten exploderade ungdomsarbetslösheten och bet sig fast på nivåer högt över de andra länderna i EU. Nu vill sossarna fördubbla arbetsgivaravgifterna för vanliga ungdomar. Det gör det knappast lättare för dem att få jobb.

Det säger Johan Pehrson, folkpartiets ekonomiska talesman, i en kommentar till Thomas Östros presskonferens på fredagen.

Totalt skulle socialdemokraternas riktade skattelättnader till arbetsgivare som anställer långtidsarbetslösa ungdomar uppgå till 1,2 miljarder kr. Detta kan jämföras med de 5,6 miljarder kr som regeringen satsar på en generell halvering av arbetsgivaravgiften för alla under 26 år och som socialdemokraterna nu säger sig vilja slopa.

- Man kan tro att Östros sovit de senaste två åren och helt missat regeringens reformer för att stävja den ungdomsarbetslöshet som växte till under hans tid vid makten. Utöver halveringen av arbetsgivaravgiften och nystartsjobben satsar vi stort på både yrkesutbildningar och lärlingsplatser, säger Johan Pehrson.

Anna Prucha
Pressekreterare (fp)

Johan Pehrsons hemsida med pressbilder: