Folkpartiet

Johan Pehrson och Tina Acketoft (fp) kräver: Kommunal brottsoffergaranti för kvinnor

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2006 15:06 CET

- Äntligen verkar socialdemokraterna fatta att kommuner ska vara skyldiga att hjälpa kvinnor som utsätts för våld. Folkpartiet har ställt krav på det i flera år. Men vi vill gå längre än regeringen. Inför en kommunal brottsoffergaranti för våldsutsatta kvinnor. Enligt BRÅ stannar en tredjedel av alla misshandlade kvinnor kvar i förhållandet av rädsla för att bli mördade. Vi vet inte hur många kvinnor som lever i sådana fängelseliknande relationer i Sverige.

Det säger Johan Pehrson justitieutskottets ordförande och rättspolitisk talesman (fp) och Tina Acketoft jämställdhetstalesman (fp) med anledning av att regeringens ensamutredare, Heléne Fritzon kommunalråd (s) i Kristianstad, i en statlig utredning kommer att föreslå skärpt lagstiftning om kommunernas skyldigheter att hjälpa våldsutsatta kvinnor.

- En brottsoffergaranti gör att kommunerna inte kan smita undan sitt ansvar. Drygt 60 kommuner saknar i dag kvinnojour. Det är lotteri om man får hjälp eller inte. Alla våldsutsatta kvinnor måste få det stöd de är i behov av oavsett vilken kommun de bor i. Det ska inte vara frivilligt för kommunen att tillhandahålla skyddat boende och andra insatser. En liten kommun kan teckna avtal med en jour i grannkommunen, säger Johan Pehrson (fp).

- Vålsutsatta kvinnor är också skattebetalare. Kvinnojourerna måste ges medel att anställa personal med skattemedel. Det är orimligt att de med ideella krafter tar ett så stort ansvar för människors liv. Få skulle finna det rimligt om vårdcentralen eller brandkåren endast drevs av frivilliga. Och att dessa inrättningar inte fanns i alla kommuner. Sverige ska vara en rättsstat – även för kvinnor, kräver Tina Acketoft (fp).

Johan Pehrson
Rättspolitisk talesman (fp)
Riksdagsledamot Örebro

Tina Acketoft