Destination Kalmar

Johan Rheborg ställer ut på Kalmar Slott

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2014 09:45 CET

Skådespelaren och komikern Johan Rheborg har under många år fotograferat sina kollegor inom teater och film. Oftast bakom scenen, i väntan på att göra entré, under pauser i inspelningen eller i logen före och efter föreställningen. Nu visas hans foton på Kalmar Slott i utställningen Backstage.

Backstage, Kalmar Slott 29 mars – 2 november 2014

Kalmar Slott satsar på fotokonst i sina säsongsutställningar under 2014. Förra veckan presenterades en av årets stora utställningar av Christer Strömholm. Nu presenterar slottet sin andra säsongsutställning - Backstage med Johan Rheborg. Redan i slutet av mars slår vi upp dörrarna till utställningen Backstage som just nu visas på Fotografiska i Stockholm.

– Jag tycker det skall bli jättekul att få fortsätta visa mina bilder på Kalmar Slott efter Fotografiska. Det finns en offentlig bild av oss artister som aldrig stämmer. Jag vill visa mina vänner som jag känner dem, säger Johan Rheborg om sina bilder i utställningen.

Som skådespelare har Rheborg tillgång till rummen bakom kulisserna och människorna som valt att tillbringa en stor del av sina liv där. När Rheborg lämnar scenen och träder in i denna, för honom, så välkända och familjära miljö byter han perspektiv och blir den som betraktar. Stillsamt, utan stora åthävor, men inkännande på klassiskt dokumentärt manér, fångar han situationer som uppstår. Ett försjunket knappande på en mobiltelefon, en sista titt i manuset, ett ögonkast på människan och karaktären i spegeln i sminklogen eller en blick rakt in i kameran som ser tvärs igenom betraktaren och som lika mycket är riktad inåt, mot det egna jaget.

– Det är koncentrationen och allvaret innan agerandet som Rheborg hela tiden återkommer till och undersöker i sina bilder. En bubbla av ljudlös väntan och stillastående tid. Han har kollegornas förtroende men också en personlig relation till detta tysta rum av koncentrerad energi, säger Thomas Wågstöm curator för utställningen.

– Utan tvekan så har fotokonsten fått ett oerhört uppsving, det syns tydligt om man kollar runt bland landets alla museer och konsthallar. Även vi här i Kalmar skulle få en del av kakan var vår tanke. Därför blir det två fotoutställningar på slottet under 2014 och med Backstage ser vi skådespelarens arbete från en annan sida - mycket fint, berättar slottschefen Mimmi Mannheimer.

Curator: Thomas Wågström

Mimmi Mannheimer
Slottschef
0480-45 14 93

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.