Svenska Orienteringsförbundet

Johan Runesson väljer Göteborg-Majorna

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 09:24 CET

En av svensk orienterings största talanger genom tiderna, Johan Runesson, vill ta nästa stora kliv i karriären. Därför byter han nu OK Tisaren från Kumla-Hallsberg mot Göteborg-Majorna OK.

- Jag satsar mot VM, och i Göteborg finns terräng som kan utveckla mig både fysiskt och tekniskt, säger Runesson, som i år tar steget upp i seniorklass och som ingår i orienteringslandslagets talanggrupp.

Att Johan Runesson, som fyller 21 år i slutet av november, redan trivs i Göteborg är en sak som är säker. Det var här, i samband med Junior-VM 2008, som han slog igenom med dunder och brak genom att springa hem tre guld och ett silver på fyra starter. Sedan dess har han fortsatt att satsa målmedvetet, vilket redan har resulterat i flera världscupstarter mot seniormotstånd.
- I Göteborg-Majorna OK blir vi nu många seniorer som sporrar varandra, och även om jag byter till en liknande klubb som jag kommer ifrån så ger klubbytet mig en nytändning. VM är det jag tänker mest på och där ligger Göteborg också strategiskt bra till inför ett eventuellt VM i Strömstad 2015.

Johan Runesson, som totalt har tre guld, fem silver och två brons i SM-sammanhang, kommer vid sidan om satsningen på orientering att även jobba med orientering, där han på deltid ska hjälpa till med hittaut.nu-projektet i Göteborg – ett projekt som går ut på att få folk att leta orienteringskontroller i närområdet.

Johan Runesson lärde sig orientera i OK Vivill från Smålandsstenar och bor för tillfället i Uppsala. Flyttlasset till Göteborg går i mars.

Fakta om Johan Runesson

Fakta om Göteborg-Majorna OK