Svenska Seglarförbundet

Johan Wigforss - Sveriges nya Laserhopp

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2006 13:32 CEST

Johan Wigforss ligger på femte plats inför de sista guldfinalracen i den klassiska olympiska regattan i Hyréres, Frankrike.

Johan Wigforss visar en än gång att han har tagit ett stort steg närmre den absoluta världseliten i Laserklassen. Han har etablerat sig bland topp tio och har på allvar börjat blanda sig i medaljstriden.

Efter dagens seglingar går de tio bästa vidare till en medaljfinal som seglas i morgon. Och om inte Johan seglar bort sig helt idag går han vidare till den, vilket är mycket bra gjort med tanke på det starka och stora startfältet. Hela 137 båtar och nästan hela världseliten finns med på startlinjen.

Tävlingsformatet för OS klasserna ändrades nyligen. ISAF, Internationella Seglarförbundet beslutade att införa en medaljfinal till vilken de tio främsta båtarna går vidare. Medaljfinalen seglas på den sista regattadagen och den ger dubbla poäng som inte kan räknas bort. Syftet är att tävlingen inte ska avgöras förrän i den sista seglingen och på så sätt öka spänningen.

För mer information och frågor, kontakta Svenska Seglarförbundet:

Stefan Rahm Förbundsdirektör/sportchef 08-459 09 98 alt. 0701-80 85 57

Magnus Grävare Förbundskapten 0704-13 05 92

Anki Bergström Informationsansvarig 08-459 09 96 alt. 0701-80 85 52

Se även förbundets hemsida www.svensksegling.se