Johanna.B

Johanna.B – Hemtrevligt nyskapande inredningswebshop

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2010 15:15 CET

Mitt i julruschen tar en ung formgivare med försäljningsambitioner vidare plats på den svenska bloggosfären. Johanna Billingskog är en snart 22-årig Stockholmstjej som nu utökar sin inredningsblogg Johanna.B med en webshop – där hon presenterar sina personliga, uttrycksfulla och vackert utformade heminredningsprodukter.

Johanna.B såg dagens ljus 2007 i Hultsfred och idén är sprungen ur nyckelorden inspiration, kreativitet och kärlek – vilket är ett genomgående tema i hennes design. I ett tidigt skede var det främst kuddar som gällde, mycket på grund av att Johanna för tillfället avslutat en kurs i lappteknik.

”Jag började sy ihop olika bitar av gamla loppistyger och kom fram till att det blev riktigt fint”, säger hon. ”Även om de nya produkterna är tryckta på tryckeri och fabrikstillverkade så utgår jag ändå ifrån samma inspiration, mycket kommer ifrån loppistygerna. Precis som kuddarna är alla produkter dessutom unika eftersom de inte produceras i stor upplaga!”

För tillfället samsas smakfulla grytunderlägg och fagra illustrationer på ett stilistiskt vis bredvid varandra, men kuddarna kommer i sinom tid återvända till hennes butik tillsammans med annan form av ödmjukt egenutformad hemdekor.

Johanna har på senare tid djupdykt i heminredning, ”men på något sätt kommer jag alltid tillbaka till intresset för produktdesign”. Detta har i sin tur fött hennes vidare intresse för lekfull och gladlynt produktutformning. ”Jag vill förmedla någon form av kärlek och produkterna ska nästan vara lite som individer”. Samtidigt är hennes produkter miljömedvetna och mottot gör gällande ta vara på gamla fina saker.

Eftersom bloggen är etablerad och har en trogen läsarkrets var det för Johanna ett enkelt val och, enligt henne själv, ”ett steg i rätt riktning” att bygga ut den med en butik. Tillsammans med nyckelord som ”handgjort” och ”unikt” antar Johanna en nydanande och färgstark position som inredningsformgivare. ”Att ha butik har länge varit en dröm för mig!”

Jag heter Johanna Billingskog, är en gladlynt och inredningsentusiastisk Södermalmsbo och det är jag som står bakom Johanna.B. Inredning och formgivning har länge varit mitt stora intresse och till följd av detta valde jag hösten 2007 att starta formgivningsbloggen Johanna.B, där jag även sålde egentillverkade inredningsprodukter. Devisen har sedan starten lydit ”handgjort, unikt, kärleksfullt och organiserat” och på senare tid har en vidare utveckling av hemsidan skett. Tidigt i december 2009 lanserade jag en ny webbutik på Johanna.B där jag vidare bejakar min soliga och tillgivna förtjusning för hemdekor – detta ur egen synvinkel och med än fler heminredningsprodukter!

Ända sedan barnsben har jag varit oerhört intresserad av färg och form, och det är därmed inte konstlat att jag under min uppväxt alltid haft ett lekfullt förhållande till inredning – även i min skolgång. Förutom att ha studerat det gymnasiala mediaprogrammet med inriktning emot inredning och exponering har jag läst Inredningslinjen 1 på Folkuniversitetet samt fördjupat mig i kurser beträffande egenföretagande. Jag har även läst Programmet för inrednings- och butikskommunikation vid Växjö Universitet, som jag dock efter ett år hoppade av med nya projektambitioner och drömmar starkt i åtanke..