Johanna.B

Johanna.B - Titta, kökshandduk!

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 09:50 CET

När inredningsentusiastiska Johanna Billingskog för cirka tre år sedan lade grunden till sina formgivardrömmar i och med egna varumärket Johanna.B gjordes det med en ansats av kärlek, organisering och hantverk. Dessa utgångspunkter tar nu än en gång form genom ett nytt alster. Den senaste artikeln ifrån Johanna.B är en vacker och fantasifull kökshandduk försedd med det varmhjärtade treklöversmönster som känns igen ifrån tidigare produkter. Dekoren är sparsmakad, lekfull och letar sig med stor iver in till det gemytliga köket där delikata måltider lagas med hjärta och omsorg.

Hand i hand med motivets kvalité går också själva handdukens material. Den mjuka blandningen av linne och bomull är idealisk och värnar om både funktionella, miljömässiga och smakfulla aspekter. Kökshanddukarna talar om unga lovande designambitioner med lika hemtrevliga som eleganta influenser – direkt ifrån hjärtat av Södermalm. ”Det var natur och gamla loppmarknader som gav mig inspirationen till mönstret”, menar Johanna. ”Det är ett mönster och en handduk att bli glad av!”

Johanna.B har nyligen synts såväl i DN Bostad som i namnkunniga delar av den svenska bloggosfären. Genom att på regelbunden basis med motivmässig konsekvens återkomma med stilrena artiklar och kollektioner är Johanna Billingskog på god väg att befästa sin position som framstående ung inredningsformgivare. Bland tidigare produkter återfinns illustrationer, lavendelbakelser, kuddar och grytunderlägg – alla utsmyckade med den ljuvliga treklöver som har blivit ett signum för Johanna.B.

Jag heter Johanna Billingskog, är en gladlynt och möblemangsentusiastisk Södermalmsbo och det är jag som står bakom Johanna.B. Inredning och formgivning har länge varit mitt stora intresse och till följd av detta valde jag hösten 2007 att starta formgivningsbloggen Johanna.B, där jag även sålde egentillverkade inredningsprodukter. Devisen har sedan starten lydit ”handgjort, unikt, kärleksfullt och organiserat” och på senare tid har en vidare utveckling av hemsidan. Tidigt i december 2009 lanserade jag en ny webbutik på Johanna.B där jag vidare bejakar min soliga och tillgivna förtjusning för hemdekor - detta ur egen synvinkel och med än fler heminredningsprodukter!

Ända sedan barnsben har jag varit oerhört intresserad av färg och form, och det är därmed inte konstlat att jag under min uppväxt alltid haft ett lekfullt förhållande till inredning – även i min skolgång. Förutom att ha studerat det gymnasiala mediaprogrammet med inriktning emot inredning och exponering har jag läst Inredningslinjen 1 på Folkuniversitetet samt fördjupat mig i kurser beträffande egenföretagande. Jag har även läst Programmet för inrednings- och butikskommunikation vid Växjö Universitet, som jag dock efter ett år hoppade av med nya projektambitioner och drömmar starkt i åtanke..