Johanson Design AB

Johanson Design´s stol P77 nominerad till 2012 års Design S.

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2012 15:35 CEST

Den svenska nationella designutmärkelsen Design S premierar vartannat år de bästa exemplen på svensk design. Bland närmare 220 anmälda bidrag har 35 nominerats av en namnkunnig jury som leds av Jakob Lind, VD kommunikations- och designbyrån Futurniture.

Av de nominerade bidragen kommer ett antal att premieras med ett Design S vid prisceremonin den 21 november på Fotografiska i Stockholm. Handelsminister Ewa Björling delar ut utmärkelsen i samband med Design Dagen fylld av workshops och föreläsningar om design.

– Utmärkelsen Design S ger en ögonblicksbild av läget i svensk design. Antalet bidrag till 2012 års tävling är 10% större än tidigare vilket visar att utmärkelsen har börjat etablera sig ordentligt. Bredden på bidragen är omfattande: möbler, lampor, båtar, sjukhusteknik, hjälmar, vaser, appar, affischer, grafiska designprogram, musikinstrument, grillar, gravstenar och inredningen av en tågstation är bara ett axplock. Antalet områden där design är en viktig värdefaktor tycks öka konstant. Design S saknar kategorier och alla bidrag ställs mot varandra. Så juryns arbetsuppgift är mycket komplex. I år har gestaltningsfrågorna getts extra stor vikt, även om andra kriterier som funktion, affärsnytta och hållbarhet också bedöms. Skönhet, elegans  och visuell attraktion är evigt viktiga mervärden i bra design. Säger juryns ordförande Jakob Lind.

Svensk möbeldesign erövrar världen

En mycket målmedveten satsning på modern, tidlös design med skandinaviska rena linjer har gjort Johanson Design till ett globalt, starkt varumärke.

Genom att knyta till sig några av Sveriges och Europas duktigaste formgivare har Johanson Design skapat en bred och stilren möbelkollektion som har fått arkitekter och inrednings experter världen över att vända blickarna mot Markaryd där Johanson Design huserar sedan det startades 1953.

I princip all tillverkning sker i Markaryd i en ny och modern produktionsanläggning. Det mesta av tillverkningen bygger på skickligt hantverkskunnande och traditionell möbeltillverkning. Ingen möbel lämnar lokalerna utan att personalen med sitt gedigna och mångåriga möbelkunnande sett till att kvaliteten ligger i absolut världsklass.

Johanson Design jobbar över hela världen och har de senaste fem åren exporterat möbler till hela 52 länder.