Saco

John Ahlmark ny kommunikationschef på SACO

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2005 13:49 CEST

John Ahlmark blir ny kommunikationschef på SACO:s centrala kansli. John ska leda och utveckla det opinionsbildande arbetet tillsammans med kommunikationsavdelningen som består av nio personer. I arbetet ingår bland annat att inom kommunikationsområdet bistå de 25 medlemsförbunden.

John Ahlmark kommer närmast från en tjänst som informationsdirektör på det internationella läkemedelsföretaget Lilly. Tidigare har han bland annat arbetat inom regeringskansliet, EU-parlamentet och varit PR-konsult.

- Att få arbeta med kommunikationsfrågor i en modern facklig organisation kommer att bli en spännande utmaning. Det är extra roligt att innehållet och tyngden för opinionsbildningen hämtas från ett förutsättningslöst utredningsarbete, säger John Ahlmark i en kommentar.

John Ahlmark har arbetat med varierande uppgifter inom kommunikationsområdet inom politik och privat näringsliv. Politiskt har han främst arbetat med sjukvård och socialförsäkringar, samt med EU-utvidgningen och mänskliga rättigheter. Som konsult arbetade John med uppdrag som sträckte sig från förintelsekonferensen till ostbågar.

- John Ahlmark har både bred och djup erfarenhet från politiken och det privata näringslivet. Jag är övertygad om att John kommer att tillföra nya perspektiv och utveckla vårt kommunikationsarbete, säger SACO:s ordförande Anna Ekström.

John Ahlmark tillträdet den 15 november och efterträder Jon Stenbeck som under rekryteringsprocessen varit tillförordnad kommunikationschef och nu återgår till sin ordinarie tjänst som kommunikationsstrateg vid SACO-kansliet.

Ytterligare kommentarer:
John Ahlmark, tillträdande kommunikationschef, 070-610 01 19