SRTS AB

John Bryant-Meisner är tillbaka bakom ratten igen med försäsongstester i Formel 3.

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 11:53 CET

John Bryant-Meisner är tillbaka bakom ratten när tyska F3-säsongen närmar sig. John började förberedelserna på allvar förra veckan när han och resten av Performance Racing teamet testade på Silverstone och Snetterton.

Den 17 åriga svenska racerföraren var glad att äntligen få vara tillbaka bakom ratten på en F3 bil igen och är angelägen om att få testa och köra mer inför första tävlingen i maj. Silverstonetestet var första gången som bilarna kördes efter säsongsuppehållet och vinterarbetet och John var nöjd med dagen.

"Båda testerna var ganska bra och det känns bra att vara ute igen efter så lång tid sedan slutet av förra säsongen," sa han. "Den första testen på Silverstone var bokstavligen den första gången bilarna rört marken efter vinterns renoveringar och ombyggnationer. Det fanns ett par små normala problem men det var ingenting annat än vad vi förväntat oss. Körningen jag fick tillät mig att börja vänja sig vid bilen och de nya nivåerna av grepp", tillade han.

De två dagarna på Snetterton var tänkt att ge John tid att arbeta med set-up och hastighet. Men det var fortfarande ett eller två små problem som strulade vid testerna och det engelska vädret med ihållande kraftigt regn på morgonen den andra dagen, vilket förstörde en del..

"Den första dagen gick bra och vi fick några bra varv torrkörning på Snetterton," sade han. "Vi hade ett litet problem med avgassystemet på eftermiddagen men teamet fixade det snabbt och jag kunde åter gå ut och testa igen. Det var en hel del röda flaggor under andra halvan av dagen och jag fick inte tillfälle till någon längre stint för att verkligen börja testa inställningar, vilket var lite frustrerande. "

"Morgonen den andra dagen var en fullständig wash-out och ingen ville gå ut i hällregnet. Vi lyckades göra några startövningar dock, som jag var riktigt nöjd med eftersom jag hade den bästa starten av alla i teamet, "sade han.

En torr eftermiddagen gjorde att John äntligen fick komma tillbaka ut till sitt testprogram. Med första tävlingstillfället av säsongen i början av maj har John fullt schema på banorna ute i Europa för att komma in i den nya bilen och att verkligen lära sig bilen för att kunna utnyttja F3 bilens fulla kapacitet.

"Jag känner att jag behöver mer tester på torr bana, definitivt", sade han. "Det är en sådan skillnad jämfört med Formel Renault från förra året. Jag behöver veta var gränserna går, och veta precis vad jag kan göra med bilen. Detta kommer bara kommer från mer tester och mycket körning. Vi är ute igen om en vecka för tester på Hockenheim och sedan vidare till ett flertal andra banor i Europa. Allt för bli så klar som jag kan för den första omgången i Zandvoort i början på Maj", tillade han.

För mer information, arrangera intervju, fler bilder kontakta:
(engelska)
Adam Proctor