SRTS AB

John Bryant-Meisner optimistisk när ATS Formula 3 Cup återvänder till Nürburgring

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2013 11:19 CEST

När säsongens sjätte deltävling för tyska ATS Formula 3 Cup i helgen pockar på uppmärksamhet beger sig John Bryant-Meisner och hans konkurrenter för andra gången i år till en av racingvärldens mest klassiska banor: Nürburgring. Efter en stark säsongsupptakt – där han bland annat vann två av årets sex första race – hoppas Bryant-Meisner nu kunna slå tillbaka från två mindre lyckade tävlingshelger på Sachsenring och EuroSpeedway Lausitz; och den 18-årige stockholmaren har anledning att vara optimistisk.

– Det har gått sju veckor sedan vi tävlade sist, och jag är extremt laddad, säger John Bryant-Meisner. Vi hade ingen bra helg senast i Lausitz; jag var sjuk och orkade helt enkelt inte genomföra tre race i maximalt tempo. Det var tufft både fysiskt och mentalt, men sedan gjorde vi ett test där igen för ett par veckor sedan – och då gick det riktigt bra. Jag var bland de snabbaste i alla pass, och det var viktigt för självförtroendet. Vi hade lite problem med understyrning på Nürburgring när vi var där i våras, men vi har tagit ett steg framåt med bilen sedan dess och bör kunna vara konkurrenskraftiga i helgen. Mitt mål är att ta mig tillbaka upp på pallen.

Även Bryant-Meisners team, svenskägda Performance Racing, tror på återfunnen form i Eifelbergen.

– Vi har haft två lite trögare helger, men nu känns det som att förutsättningarna finns på plats för att bryta den trenden, säger Bobby Issazadhe (teamchef). Vi hade en del tekniska problem på Sachsenring, som dessutom var en helt ny bana för John, och på EuroSpeedway Lausitz kunde han inte göra sig själv rättvisa på grund av febern. När vi sedan återvände dit för ett tvådagarstest några veckor senare var han tillbaka i fysisk form, och då var han också en av de absolut snabbaste. Jag ser fram emot en stark helg på Nürburgring och jag tror att vi har goda chanser att lyckas bra.

Som vanligt ska tre race köras under helgen – två på lördag, och ett på söndag.

John Bryant-Meisner, 18 år från Danderyd i Stockholm, inledde sin racingkarriär i karting vid nio års ålder. Inför säsongen 2010 tog han klivet in på formelbilsarenan i det svenska och nordeuropeiska Formel Renault-mästerskapet, innan han ett år senare vände blickarna mot Europa och en kombinerad satsning på Formula Renault 2.0 Eurocup och Northern European Cup (NEC).

2012 debuterade Bryant-Meisner i Formel 3 – en av de viktigaste klasserna på vägen mot Formel 1 – när han skrev på för det svenska teamet Performance Racing i tyska ATS Formula 3 Cup, men tvingades att avbryta säsongen i förtid efter en allvarlig krasch under ett test på Rockingham-banan i England. Efter en intensiv rehabiliteringsperiod återvände John sensationellt till sittbrunnen i tid till de avslutande vintertesterna i Spanien bara sju månader senare, och toppade direkt resultatlistan.

Under säsongen 2013 gör Bryant-Meisner comeback i ATS Formula 3 Cup – på nytt som en av förarna i Performance Racing. John Bryant-Meisner ingår i svenska racinglandslaget och stöttas av det brittiska managementbolaget ADD Motorsports.