SRTS AB

John Bryant-Meisner redo för efterlängtad världsfinal när strålkastarskenet riktas mot Macau

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 07:09 CET

Efter en omfattande tävlingssäsong på den internationella Formel 3-arenan ställs 19-årige John Bryant-Meisner i helgen inför en i ordens rätta bemärkelse unik utmaning – den stora världsfinalen i Macau, Kina. Bryant-Meisner debuterar i det klassiska loppet runt gatorna i den före detta portugisiska kolonin, och tar plats i ett startfält som ställer 28 av planetens största formelbilstalanger mot varandra i en sista uppgörelse under 2013. Stockholmaren kommer till start för de brittiska F3-giganterna Fortec Motorsports, där han får sällskap av ytterligare fyra förare – Will Buller och Tom Blomqvist från Storbritannien, brasilianaren Pipo Derani och Ed Jones från Förenade Arabemiraten.

– Det här är en helg jag har sett fram emot länge – jag är extremt förväntansfull, säger John Bryant-Meisner. Samtalen i depån började kretsa kring Macau redan i slutet av sommaren, och de senaste veckorna har det verkligen gått upp för mig hur stort det här loppet faktiskt är. Motståndet är helt enormt med toppförare från F3, GP2, GP3 och World Series by Renault, och det är bara att kolla på startlistan för att inse varför Macau betraktas som ett inofficiellt junior-VM. Jag har aldrig tävlat på en stadsbana förut och Macau sägs vara den svåraste av alla, så det är klart att jag åker dit med en ödmjuk inställning. Mitt mål är att se och lära, försöka att hålla mig borta från problem och samla så mycket erfarenhet som möjligt – men som tävlingsmänniska är det ändå klart att man vill göra bra ifrån sig. Jag har förberett mig så gott jag har kunnat i några väldigt realistiska simulatorer tillsammans med teamet i England, men jag inser förstås att verkligheten ändå är något helt annat. Det här ska bli grymt roligt!

Tävlingsupplägget i Macau skiljer sig markant från det som används i de ordinarie F3-mästerskapen runt om i världen. Aktiviteterna inleds redan på torsdagen, som i likhet med fredagen helt ägnas åt träning och tidskval. Varje förares bästa varvtid i endera av de två kvalpassen ligger sedan till grund för startuppställningen till lördagens Kvalificeringsrace, där gridden till söndagens slutliga finalheat fastslås. Såväl Kvalificeringsracet som finalen direktsänds på Viasat Motor tidigt på lördag respektive söndag svensk tid.

Läs mer om Macau Grand Prix på www.macau.grandprix.gov.mo.

Sändningstider – Macau Grand Prix 2013

Lördag 16 november – Kvalificeringsrace (LIVE): 06.55 (Viasat Motor / Viasat Motor HD)
Söndag 17 november – Final (LIVE): 08.25 (Viasat Motor / Viasat Motor HD)

John Bryant-Meisner, 19 år från Danderyd i Stockholm, inledde sin racingkarriär i karting vid nio års ålder. Inför säsongen 2010 tog han klivet in på formelbilsarenan i det svenska och nordeuropeiska Formel Renault-mästerskapet, innan han ett år senare vände blickarna mot Europa och en kombinerad satsning på Formula Renault 2.0 Eurocup och Northern European Cup (NEC). 2012 debuterade Bryant-Meisner i Formel 3 – en av de viktigaste klasserna på vägen mot Formel 1 – när han skrev på för det svenska teamet Performance Racing i tyska ATS Formula 3 Cup, men tvingades att avbryta säsongen i förtid efter en allvarlig krasch under ett test på Rockingham-banan i England. Efter en intensiv rehabiliteringsperiod återvände John sensationellt till sittbrunnen i tid till de avslutande vintertesterna i Spanien bara sju månader senare, och toppade direkt resultatlistan.

Under 2013 har Bryant-Meisner gjort comeback i ATS Formula 3 Cup – på nytt som en av förarna i Performance Racing. Han har också gjort ett uppmärksammat inhopp i det brittiska F3-mästerskapet på Silverstone, där han som debutant vann två av helgens tre race, och hunnit med två starter i EM-serien FIA Formula 3 European Championship. John Bryant-Meisner ingår i svenska racinglandslaget och stöttas av det brittiska managementbolaget ADD Motorsports.