SRTS AB

John Bryant-Meisner totalfemma i ATS Formula 3 Cup 2013

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2013 15:20 CEST

John Bryant-Meisner slutar på femte plats totalt i 2013 års upplaga av det tyska Formel 3-mästerskapet ATS Formula 3 Cup.

Bryant-Meisner avrundade säsongen med en fjärde- och två femteplatser vid helgens finaltävlingar på Hockenheim, och landar därmed på 215 inkörda poäng under ett år då han gjort comeback till motorsporten efter den otäcka testkraschen på brittiska Rockingham i början av 2012.

Den 18-årige landslagsföraren har under sin första kompletta ATS Formula 3 Cup-säsong kört hem två segrar och sex pallplatser bakom ratten på sin Performance Racing-bil, och riktar nu blickarna mot två stundande inhopp i FIA Formula 3 European Championship – det officiella europamästerskapet för Formel 3 – där hans debut äger rum i samband med nästa deltävling på italienska Vallelunga om två veckor.

– Jag har lärt mig oerhört mycket i ATS Formula 3 Cup i år, och jag är fantastiskt glad över att ha kunnat genomföra den här säsongen på det sätt jag har gjort, säger John Bryant-Meisner. För mindre än ett år sedan bestod mitt liv av konstanta sjukhusbesök och operationer i sviterna efter kraschen, och att ha kommit så här pass långt i min återhämtning är nog det absolut största utropstecknet för min del under 2013. Det är klart att jag gärna hade avslutat säsongen med ytterligare en eller ett par pallplatser den här helgen, men vi har helt enkelt inte riktigt haft fart nog för att utmana Lotus-bilarna. Överlag måste vi dock vara nöjda med vad vi har åstadkommit i år; vi har vunnit race, och visat att vi kan slåss i toppen. Nu ser jag fram emot min EM-debut om två veckor, och jag kan garantera att jag är extremt laddad!

Totalt 20 förare har tagit poäng i ATS Formula 3 Cup under 2013.

John Bryant-Meisner, 18 år från Danderyd i Stockholm, inledde sin racingkarriär i karting vid nio års ålder. Inför säsongen 2010 tog han klivet in på formelbilsarenan i det svenska och nordeuropeiska Formel Renault-mästerskapet, innan han ett år senare vände blickarna mot Europa och en kombinerad satsning på Formula Renault 2.0 Eurocup och Northern European Cup (NEC).

2012 debuterade Bryant-Meisner i Formel 3 – en av de viktigaste klasserna på vägen mot Formel 1 – när han skrev på för det svenska teamet Performance Racing i tyska ATS Formula 3 Cup, men tvingades att avbryta säsongen i förtid efter en allvarlig krasch under ett test på Rockingham-banan i England. Efter en intensiv rehabiliteringsperiod återvände John sensationellt till sittbrunnen i tid till de avslutande vintertesterna i Spanien bara sju månader senare, och toppade direkt resultatlistan.

Under 2013 gör Bryant-Meisner comeback i ATS Formula 3 Cup – på nytt som en av förarna i Performance Racing. Han har också gjort ett uppmärksammat inhopp i det brittiska F3-mästerskapet på Silverstone, där han som debutant vann två av helgens tre race, och avrundar säsongen med två starter i EM-serien FIA Formula 3 European Championship. John Bryant-Meisner ingår i svenska racinglandslaget och stöttas av det brittiska managementbolaget ADD Motorsports.