Xylem Sverige

John P. Williamson ny vd för ITT Water & Wastewater

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2009 15:00 CEST

John P. Williamson har utsetts till vd för ITT Water & Wastewater med huvudkontor i Sundbyberg. Han ersätter Per-Inge Birgersson som varit bolagets vd sedan 2003 och nu går i pension. ITT Water & Wastewater är en ledande tillverkare och leverantör av produkter och system inom vatten- och avloppsanläggningar, för bevattning och dränering samt i olika industriprocesser. Bland varumärkena finns Flygt, som har sitt ursprung i Sverige, Sanitaire, Leopold och Wedeco. Företaget har 5 600 medarbetare och verksamhet i 130 länder, bland annat tillverkning i Emmaboda.

- John P. Williamson är en mycket erfaren företagsledare med mer än 20 års internationell chefserfarenhet. Hans starka kundfokus är en viktig tillgång för att möta de utmaningar verksamheten står inför, säger Gretchen McClain, President för ITT Fluid Technology, där ITT Water & Wastewater ingår. Hon fortsätter:

- ITT Water & Wastewater har starka varumärken och en lång erfarenhet inom alla former av vatten och avloppshantering. John har erfarenhet av hela vår affär, ett brett marknadskunnande och de ledaregenskaper som krävs för att anpassa och nu leda verksamheten inom ITT Water & Wastewater.

- Samtidigt vill vi tacka Per-Inger Birgersson för hans enastående insatser under de sex åren som vd och vi önskar honom allt gott, säger Gretchen McClain.

John P. Williamson har en utbildningsbakgrund i företagsekonomi och kom till ITT 2005. Fram till 2007 var han Vice President och Director of Operational Exellence för ITT. 2007 blev han President för ITT Residential and Commercial Water, som erbjuder pumpar och system till byggnadsindustrin med varumärken som Gossett, Lowara och Goulds. John P. Williamson har också arbetat 17 år inom the Danahar Corporation, en stor del av tiden som Senior Vice President of Global Operation inom Fluke Corporation.

ITT Water & Wastewater är en del av det börsnoterade ITT (www.itt.com) vars verksamhet är inriktad mot avancerade tekniska lösningar och produkter för en rad olika verksamheter. Antalet medarbetare är 41 000 och försäljningen 2008 var 11,7 miljarder USD. ITT:s huvudkontor finns i White Plains, New York.

För vidare information, kontakta:
Inger Rosén Tel 08 475 60 20 inger.rosen@itt.com