Norvida AB

John´s Selection® Nötkött lanseras i detaljhandeln

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 15:34 CET

Nötkött selekterat för en bättre ätkvalite
North Trade - den ledande nordiska köttexperten med produkter från hela världen lanserar ett tyskt nötkött som är selekterat för att ge en bra ätkvalitet.

Att få fram ett mört och gott nötkött kräver noggrant urval av både helfall och fetthalt. Ofta saluförs kött från blandade kvaliteter och kött som inte är färdigmörat.

- I Sverige vill vi gärna köpa våra livsmedel så nära packdagen som möjligt, för nötkött är det ingen fördel, kött ska vakuum möras innan det konsumeras, hur länge beror på i vilken temperatur köttet förvarats, men det bör ligga minst 14 dagar innan det konsumeras, säger Calle Ramvall miljö och kvalitetschef på North Trade.

- Köttet som vi saluför under John´s Selection® är selekterat för att ge en bra smakupplevelse, Vi använder kött från bra hondjur som har en bra formklass och utvalda fettgrupper vilket ger en viss marmorering av köttet. Fetthalten gör att köttet lättare möras och i fettet sitter den goda smaken. Vi upplever oftast att kött är mört och smakar bra på restaurang, det vi kanske inte tänker på är att de aldrig skulle använda ett magert eller omörat kött, säger Majsan Pense Produktchef på North Trade.

Krav på Mörningsdagar

För att säkerställa att köttet inte kommer ut för konsumtion innan det är mört har vi krav på att köttet alltid ska ligga minst 7 dagar i vaccum mörning innan det når återförsäljare.

Vid frågor kontakta:
Calle Ramvall +46 (0) 70- 916 48 00
Majsan Pense +46 (0)73-593 14 23

North Trade är marknadsledande i Norden på import av kött till dagligvaruhandeln, storhushåll och livsmedelsindustrin. North Trade omsätter cirka 850 miljoner kronor och har 34 anställda i Sverige, Finland och Brasilien. Företagets huvudägare är Procuritas Capital Investors III.