Destination Kalmar

Johnnie och Mattias från Roomservice gör välgörenhetsprojekt i samband med Kalmar Grand Prix

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2013 14:13 CEST

Den 3 augusti körs elitcykelloppet Kalmar Grand Prix för tredje gången. Loppet har på kort tid blivit ett av landets populäraste cykellopp och är i år ett av sex lopp som ingår i SWE Cup 2013.

I samband med årets lopp kommer ett välgörenhetsprojekt att genomföras på Larmtorget. Johnnie Krigström och Mattias Särnholm, som vi bl.a. känner igen från tv-programmen Roomservice och Sofias Änglar, kommer under dagen att befinna sig på torget för att bygga en friggebod, som sedan auktioneras ut. Pengarna går oavkortat till ett barnhem i Etiopien, som de byggde tillsammans med lokal arbetskraft hösten 2006.

Om Kalmar Grand Prix
Kalmar Grand Prix är ett varvlopp, med start och målgång på Larmtorget mitt i centrala Kalmar. Som i alla stadslopp är tempot hårt och det gäller att vara både snabb och taktisk för att vinna. Banan är väldigt publikvänlig, så åskådarna brukar vara många.

I Kalmar tävlar Sveriges cykelelit, men även internationella cykelklubbar börjar få upp ögonen för tävlingen. Det är inte bara äran cyklisterna tävlar om. Förstapris i Kalmar Grand Prix är 30 000 kronor, vilket är den högsta prissumman i ett svenskt cykellopp. Andrapristagaren får 10 000 kronor och tredjepristagaren 5 000 kronor. Men frågan är om inte segerplaketten är det som lockar mest. Varje år föräras vinnaren med en bronsplatta, som läggs in i den stenbelagda ytan vid Larmtorget där cyklisterna går i mål. Om några år kommer Kalmar Grand Prix därmed att ha en gyllene målgång. De två första åren har segern tagits hem av Christian Bertilsson, Team Cykelcity.

Mer information:
Jan Hammarkvist
E-post: jan@jhwc.se
Webbplats: http://www.kalmargp.se/

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.