Vulkanmedia

Jonas Aspegren tilldelas Selmapriset för Hemläxan

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2016 09:47 CET

Vulkan delar i samarbete med Tidningen Skriva för andra gången ut Selmapriset: ett litteraturpris för egenutgivna böcker med en prissumma på 20 000 kronor. Av totalt 200 deltagare och 10 finalister har Jonas Aspegren utsetts som vinnare med Hemläxan. Priset delas ut den 19:e februari hos Vulkan.

"Det har varit spännande att läsa så mycket fantastisk litteratur utanför de traditionella kanalerna. Litteraturen lever och frodas mer än någonsin, Hemläxan är ett mästerverk i det lilla", säger Linda Skugge, juryordförande.

Juryns motivering lyder:

Liten som blivit stor som saknar en bror. Känslor som inte vill eller kan släppa taget. Bland de många orden i Hemläxan finns en djup tystnad där Jonas Aspegrens gestaltning av en sällsam familj i Dalarna växer fram. En månads vistelse i det karga och vita – som sträcker ut sig i tid och rum – där en djup sammanhållning går hand i hand med längtan och utsikten mot vuxenlivet.

Vid en första anblick kan Jonas språkstil synas enkel och opretentiös; men bakom varje känsla som målas upp döljer sig en enastående prosadiktare som kompromisslöst låtit sin pensel svepa fram och tillbaka över läsarens inre målarduk. Jonas har med Hemläxan skapat en historia som sakta men säkert klättrar in i läsaren och som inte vill, eller kan, släppa taget.

I korta prosapoetiska scener får vi slå följe med två tonårsbröder och deras mormor och morfar i en stuga i Dalarna.

“Jag är väldigt glad och väldigt tacksam över den uppmärksamhet min bok har fått, och känner mig sporrad att utvecklas i mitt skrivande.
    Bättre sent än aldrig kan man säga. Jag har kämpat länge och misströstat tusen gånger. Så lät jag trycka en liten bok som blev ganska bra. Boken heter Hemläxan och handlar om nyvaken sexualitet från en tonårskilles perspektiv. Men den handlar också om döden och tidens gång en smällkall vinter i landskapet Dalarna." – Jonas Aspegren

Hedersomnämnanden

I Så många jag får vi följa med på upptäcktsfärd genom en uppväxt som är präglad av mötet med ett nytt land.
    Med stort mod närmar sig Lena Jannesdotter i sitt Brodersbrevet den sorg, ovisshet, vrede, skuld och maktlöshet som uppstår då en familjemedlem blir svårt psykiskt sjuk
    Jag, Anna, vill gå vidarenu har Carl Axel Gyllenram: målande bilder i kombination med ett smidigt och varierande språk gör boken till en litterär pärla.
    Heidenstams misstag av Jakob Sverkers. En spänningsfylld deckare, som kan liknas vid Da Vinci-koden, där diktens förmåga att väcka starka känslor genom tiderna kommer ikapp bokens huvudpersoner.

Detta år består juryn av följande personer:
Ordförande:
Linda Skugge, författare och krönikör
Jurymedlemmar:
Per Adolfsson, chefredaktör på Tidningen Skriva
Leffe Delo, författare och skrivcoach, driver Skrivsidan.com
Elisabeth Mannerfeldt, sekreterare i föreningen Egenutgivarna samt enhetschef på KTH:s bibliotek.

För mer information var vänliga kontakta:
Jimmy Sjökvist jimmy.sjokvist@vulkan.se 073-6894122
Jonas Aspegren jonas.aspegren@hotmail.se 076-2308191
Katarina Vastamäki katarina.vastamaki@lavaforlag.se 0733447310

Vulkan grundades 2008, omsättning idag ca 25 miljoner. Vi trycker mellan 15 och 20.000 böcker per månad, totalt har snart 3.000 unika titlar skapats via Vulkan. Vulkan är Nordens största bokutgivare.

Alla bär på en berättelse - har du gett ut din?