Tour of Jamtland

Jonas Bjelkmark är kungen av Skanderna – sista etappen av Tour of Jamtland är avklarad

Pressmeddelande   •   Aug 18, 2012 21:00 CEST

Den sista och tuffaste etappen i Tour of Jamtland är avklarad. Den sista etappen mellan Trondheim och Åre på 214 km och 1800 höjdmeter vanns av Alexander Gingsjö, Trek Sweden Racing. På samma sekund och på en andraplats kom Jonas Bjelkmark Team Cykelcity.se och tack vare den placeringen vinner han 2012 års upplaga av Tour of Jamtland. Tvåa sammanlagt blev Wouter Sybrandy, Team Sigmasport och dagens etappvinnare Alexander Gingsjö.

- Det är var riktigt kul, det trodde jag inter efter prologen i onsdags då jag slutade på en 19:e plats. Men visst var det nervöst hela vägen in i mål, som etappen utvecklade sig så var det ju en liten chansning då jag behövde slå Wouter  som låg med i utbrytningen med 21 sekunder för att vinna totalen. , säger Jonas Bjelkmark, Team Cykelcity.se, totalsegrare i Tour of Jamtland 2012.

Tre cyklister gick loss tidigt på den avslutande etappen, Bjelkmark, Gingsjö och Sybrandy. De spenderade 18 mil av den sista etappen i utbrytning och med 25 km kvar till mål var Wouter Sybrandy tvungen att släppa kontakten med de andra två. En sekundjakt var alltså igång då Jonas Bjelkmark behövde slå Wouter med minst 21 sekunder för att säkra totalsegern.

Bergspriströjan vanns av Christoper Opie, Team Uk Youth som han säkrade redan igår.

- Vi är mer än nöjda med att vinna två tröjor i den totala sammanställningen med tanke på att vi spenderade mer än halva touren i utbrytning. Organisatoriskt har det fungerat jättebra och vi kommer gärna tillbaka nästa år, säger Magnus Bäckstedt, Team UK Youth som vann Spurtpristävlingen.

- Det här är ett av de bästa arrangerade och roligaste tävlingarna jag cyklat, sen är det roligt att kunna åka hem med Bergatröjan, vi kommer gärna tillbaka nästa år säger Christoper Opie Team UK Youth.

U23-tävlingen vanns av den nyblivne svenske mästaren Jesper Dahlström, Team Cykelcity.se

- Det känns otroligt roligt, vilka dagar! Alla funktionärer sponsorer, samarbetspartners och publik längs banan har verkligen ställt upp och bidragit till att tävlingarna har kunnat genomföras på ett fantastiskt sätt. Sen hade vi vädret med oss i år vilket också har bidragit till fantastiska tävlingar. Det ligger helt klart en utmaning i att arrangera tävlingar på en så pass lång totalsträcka som mellan dessa fyra orter men det har gått otroligt bra i år. Det kändes extra bra med en sådan bra uppslutning av publik vid alla målgångar i Östersund, Storhogna och Åre.. Nu avslutar vi kvällen med en bankett och sen summerar vi årets lopp och vi ser redan fram emot nästa år, säger en glad Anders Bromée, vd och projektledare Tour of Jamtland.

Med dagens lopp är 2012 års Tour of Jamtland avklarat. Ett fyradagaras internationellt etapplopp för eliten. Idag gick även motionsloppet Cyclosportive 214km mellan Trondheim och Åre – samma sträckning som för eliten. Snabbast i motionsklassen var Glenn Arne Sollid, CK Victoria, med tiden 5:27:51 , han satt med elitklungan hela vägen in i mål. Snabbaste dam var Vibeke Dybward, CK Victoria som cyklade i mål på en elfteplats totalt på tiden 6:00:30.

I det korta loppet var Ketil Dyrstad först över mållinjen på tiden 1:30:21 och snabbast bland tjejerna var Ingela Pritic på tiden 1:31:09.

Tävlingen Tour of Jamtland 2012 innehöll prolog och tre linjelopp och rörde sig mellan de fyra orterna Östersund, Vemdalen, Åre och Trondheim.

För mer information kontakta:

Christer Hillörn, medieansvarig, tel 070-690 14 50, christer@tourofjamtland.se
Anders Bromée, projektledare, tel 070-182 62 04, anders@tourofjamtland.se.

Tour of Jamtland är ett 4-dagars internationellt etapplopp för eliten där kungen av Skanderna ska koras. Tävlingen rör sig mellan de fyra orterna Östersund – Vemdalen – Åre – Trondheim och utgör ett verkligt kraftprov i nordiska cykelsammanhang. I tävlingen ingår även motionsloppet Tour of Jamtland Cyclosportive med sträckningarna Trondheim - Åre, 214 km och Storlien - Åre 60km. www.tourofjamtland.se