Ski Lodge Engelberg

Jonas Bolling på Ski Lodge Engelberg klar för semifinal i Årets Kock

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2010 16:35 CEST

Jonas Bolling, nyrekryterad köksmästare till Ski Lodge Engelberg i Schweiz, har gått vidare till semifinal i Årets Kock. Jonas, som tidigare har jobbat på Restaurant 1900 i Stockholm och Bomans i Trosa, är en av tolv som går vidare till semifinalen i Malmö den 22 oktober för att göra upp om finalplatserna i globen.

Kanin och kål, och ett par andra småsaker på sidan, säger Jonas hemlighetsfullt om sitt tävlingsbidrag som blidkade juryn bestående av bland annat Markus Aujalay och Melker Andersson. Jonas, som är på väg att flytta till Schweiz, kommer att kombinera flyttkartonger med hårdträning inför semifinalen. - Jag tror att långa nätter i köket, och ett antal skiddagar i benen kommer vara en bra uppladdning för tävlingen i Globen i februari.

Jonas flyttar till det svenskägda hotellet Ski Lodge i skidorten Engelberg för att bli deras nya köksmästare. Hotellet fokuserar på mat och vinupplevelser på kvällarna, och puderåkning med bergsguider på dagarna.

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), Duni, Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer) samt Skånemejerier, Milko, SHR, Norsk Fisk, Risenta och Santa Maria (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.

Ski Lodge Engelberg är ett svenskägt hotell i klosterbyn Engelberg, Schweiz. Grundarna är tidigare tävlingsåkare med många säsonger i benen, och vet vad som gör en riktigt bra semester i Alperna. Sköna sängar, bra mat och vin och fantastisk service. Och ett riktigt mysigt hotell förstås. (www.skilodgeengelberg.com)