Svenska Sportskytteförbundet

Jonas Edman på en 30.e plats när ryssen Martynov tangerade världsrekordet

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2006 17:45 CEST

Idag var det dags för grenen gevär 50m 60 skott liggande under den pågående världscuptävlingen i Guangzhou, Kina. Från gårdagens kval hade en svensk, Jonas Edman, kvalificerat sig till dagens match.

Jonas fick det inte att stämma mellan känslan i skjutningen och resultaten på tavlan. Det var bättre skytte än vad tavlan visade. Efter att ha tappat ganska många poäng under de tre inledande serierna var en finalplats ganska långt borta. Jonas kämpade dock vidare men det var först i den sista serien, då han sköt 100p, som allt stämde. Med en slutpoäng på 588 blev Jonas till slut 30:e man i tävlingen.

Vann gjorde vitryssen Sergei Martynov. Och som han vann. Han började grundomgången med att skjuta fullt, 600p, och därmed tangera världsrekordet. Detta har han gort vid fyra tidigare tillfällen. Sedan sköt han en finalfältets näst bästa final, 104,6p. Den totala poängen, 704,6, var bara 0,2p från det gällande världsrekordet. Två blev ryssen Khadjibekov med 597+104,7 och trea kom israelen Guy Starik med 597+103,8. För att gå till final krävdes 595p.

Resultat

1. Sergei Martynov BLR 7004,6/600, 2. Artem Khadjibekov RUS 701,7/597, 3. Guy Starik ISR 700,8/597

Sv. plac

30. Jonas Edman 588