Göteborg Wind Orchestra

Jonas Ransgård tar över som ordförande i GWO

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2011 11:50 CET

Moderaternas gruppledare i Göteborg, Jonas Ransgård, tar över som ordförande i stiftelsen Göteborgsmusiken som driver Göteborg Wind Orchestra. Avgående ordförande Ingemar Lindberg har haft uppdraget sedan 2008. Ransgård tar över ordförandeposten tillfälligt till dess att ny ordinarie ordförande utsetts av Göteborg & Co. Styrelsens ledamöter utses av de tre stiftarna Göteborg & Co, Göteborgs Spårvägar samt Vänföreningen GWO.

GWO startade om under 2010 och har mycket framgångsrikt ställt om verksamheten efter det ofrivilliga uppehållet under 2009, med bland annat välfyllda konserter, Kinaturné och nyligen genomförd skivinspelning. Dock pågår en utredning om framtida verksamhet och finansiering. Västra Götalandsregionen har bidragit till att rädda verksamheten på nuvarande nivå genom ett tvåårigt utvecklingsbidrag 2010-2011.

GWOs hemsida: www.gwo.se

Mikael Fellenius

Göteborg Wind Orchestra
Mobile: +46 702-938800

Jonas Ransgård (M)

Vice ordförande i Göteborgs kommunstyrelse

Mobile: + 46 707-311680

Göteborg Wind Orchestra  bildades i sin nuvarande form 1992 och är en av Sveriges få professionella blåsorkestrar. Verksamheten finansieras främst av Göteborgs Kommun och Statens Kulturråd. Orkestern har sina rötter i Göteborgs Spårvägars Musikkår från 1905 och hette mellan 1992 och 2007 GöteborgsMusiken. Orkesterns hemvist är Kronhuset i Göteborg där offentliga konserter ges i abonnemangsserien varje år. Till detta kommer skolkonserter, gästspel, utomhuskonserter mm.