Jonas Sjöstedt stoppad av Marocko

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2010 17:32 CET

Riksdagsledamoten Jonas Sjöstedt (V) stoppades av marockanska myndigheter på lördagen från att resa till Västsahara. Syftet med resan var att bilda sig en uppfattning om situationen i landet.

Västsahara är ockuperat av Marocko sedan 1975. Många saharier bor i tältläger och den sociala situationen i landet är svår. På senare tid har protesterna i landet ökat i styrka. Den 8 november slog marockanska säkerhetsstyrkor till mot tältläger där fredliga demonstranter samlades. Många personer dödades, många skadades och sannolikt är hundratals saharier nu fängslade. Marockanerna har utvisat journalister och politiker som försökt besöka landet för att bilda sig en uppfattning om situationen och rapportera vad som skett.

Jonas Sjöstedt reste till landet för att träffa saharier som kan berätta vad som egentligen skett och föra deras berättelser vidare till omvärlden. Han stoppades redan på flygplatsen i Casablanca från vidare resa till Västsaharas huvudstad El Aaiun och återvänder nu till Sverige. En tjänsteman på flygbolaget har uttryckligen bekräftat att Sjöstedt spärrats av politiska skäl.

Presskontakt:
Emil Lindahl Persson, pressekreterare, 0730-496 300