Hushållningssällskapet

Jordbruksminister Eskil Erlandsson och Infrastrukturminister Åsa Torstensson deltar i Framtidsforum På Landet

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2010 07:51 CET

På Landet

Under helgen 4-6 juni 2010 kommer Axevalla travbana utanför Skara att myllra av 20 000 festival- och travintresserade besökare. Evenemanget som arrangeras av Hushållningssällskapet Skaraborg och Axevalla Travbana har som ambition att På Landet ska bli Skaraborgs bästa familjeevenemang 2010.

Framtidsforum

Under fredagen den 4 juni kommer även en seminariedag om framtidens landsbygd med målgrupp politiker, sakkunniga, debattörer, företagare och branschorganisationer från hela Sverige gå av stapeln På Landet. Detta Framtidsforum består av ett 20-tal seminarier där vi möter de mest tongivande aktörerna och diskuterar seminariespåren: morgondagens mat, framtidens landsbygd , framtidens lantbruk, bioenergi samt natur- & kulturturism som växande trend.

Genom Framtidsforum vill vi:

• Göra en kraftsamling för att tillsammans lyfta fram och visa upp de goda värdena på landsbygden.
  • Skapa ett tillfälle att uppmärksamma och aktualisera debatten kring de landsbygdspolitiska frågorna inför valet 2010.

Eskil Erlandsson uttalar sig: -Jag ser verkligen fram emot besöket. Det är inte ofta man hittar ställen där man kan diskutera politik och framtiden för landsbygden – samtidigt som man kan äta god mat, gå på trav och besöka en mässa! Den här typen av arrangemang är jätteviktiga för landsbygdens utvecklingskraft.

- Vi vill visa att Sveriges framtid finns på landet. Det är eldsjälarna och entreprenörerna som bygger den, som skapar de nya jobben, som ger folk framtidstro —de vill vi lyfta fram säger Mats Olsson, projektledare På Landet

Välkomna att följa nyheter och programutvecklingen på hemsidan www.palandetfestival.se.

För mer information ring

Mats Olsson, Hushållningssällskapet Skaraborg 0733-10 78 68